De nieuwe Volkswagen Golf Variant en Bora Variant

(18 Maart 1999)

PERSBERICHT:

De nieuwe Volkswagen Golf Variant
Op de Automobielsalon van Genève 1999 beleeft de nieuwe Volkswagen Golf Variant zijn wereldpremière. Met de van de vierde Golf-generatie afgeleide Golf Variant introduceert Volkswagen nu ook in de klasse van de compacte stationwagens een kwaliteits- en afwerkingsniveau dat nieuwe maatstaven zet. De volledig verzinkte en bovengemiddeld torsiestijve carrosserie, alsmede het hoge veiligheidsniveau onderstrepen ook in de combi-versie de hoogwaardige uitstraling.

De 4397 millimeter lange Golf Variant is in verhouding tot zijn voorganger 64 mm langer geworden. Het front wordt gekenmerkt door de reeds van de Golf bekende ovale koplampen met helder lampglas; dit lampontwerp zorgt voor een technologisch geavanceerde uitstraling. En profil wordt de nieuwe Golf Variant gekarakteriseerd door een vormgeving, die enerzijds solide betrouwbaarheid en anderzijds bijzondere elégance belooft.

Compacte stationwagen
Achter de grote achterklep biedt de nieuwe Golf Variant uitgebreide gebruiksmogelijkheden. De royale bagageruimte heeft standaard een inhoud van 460 liter. Door het neerklappen van de achterbank ontstaat zelfs een volume van 1470 liter. Daarbij heeft de gemakkelijk toegankelijke laadruimte een volledig vlakke laadvloer. De asymmetrisch gedeeld neerklapbare rugleuning maakt overigens een variabele indeling mogelijk.

Met deze capaciteiten profileert de Golf Variant zich als een optimale, compacte combi. Temeer daar de Golf Variant naast de royale bagageruimte ook een ruim interieur, praktische gebruiksmogelijkheden en een hoog afwerkingsniveau biedt. Net als bij alle nieuwe Volkswagen-modellen omvat de standaarduitrusting ook de ISOFIX-voorbereiding voor de veilige montage van kinderzitjes.

Op de ook minstens zo belangrijke economische aspecten speelt de nieuwe Golf Variant in met een veelzijdig motorenprogramma. Bij de introductie in de zomer van 1999 bestaat dit uit drie benzine- en drie dieselmotoren met elk vier cilinders. De bijzonder economische basisversie van het Golf Variant-programma beschikt over een 1,4 liter benzinemotor met een vermogen van 55 kW/75 pk. Daarnaast onderscheidt hij zich door een laag verbruik van gemiddeld slechts 6,5 liter eurosuper per 100 kilometer.

Een hoog koppel is slechts een van de kenmerken van de 1,6 liter grote viercilinder met een vermogen van 74 kW/100 pk. Deze motor beschikt over een omschakelbaar inlaatspruitstuk, waardoor het koppelverloop wordt geoptimaliseerd. De krachtigste krachtbron in het motorenprogramma van de nieuwe Golf Variant is de 2,0 liter met een vermogen van
85 kW/115 pk. Bij de ontwikkeling van deze motor lag eveneens de nadruk op een laag brandstofverbruik en geringe emissies.

Parallel daaraan is de Golf Variant naar keuze ook leverbaar met drie bijzonder zuinige direct ingespoten dieselmotoren. Bijzonder economische bestuurders kiezen bijvoorbeeld de 1,9 liter grote en 50 kW/68 pk sterke SDI-motor.

Imponerende dynamiek en laag dieselverbruik zijn de kenmerken van de beide direct ingespoten turbodiesels, eveneens met een cilinderinhoud van 1,9 liter. Deze leveren respectievelijk 66 kW/90 pk of 81 kW/l10 pk. Daarmee is de nieuwe Golf Variant niet alleen een zuinige, maar ook een dynamische stationwagen. Het hoge koppel van beide TDI
-motoren draagt bovendien ertoe bij, dat de ruime Golf Variant ook bij zware belading over voldoende veiligheidsreserves, bijvoorbeeld voor inhalen, beschikt.

Keuze uit vier uitrustingsniveaus
Net als de Golf is ook de nieuwe Golf Variant verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus, waarvan de omvang overwegend identiek is. Naast de basisversie kunnen de klanten kiezen uit de uitvoeringen 'Trendline', 'Comfortline' en 'Highline'. De omvangrijke standaarduitvoering omvat onder meer airbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags in de voorstoelen en het anti-blokkeersysteem ABS met elektronische remkrachtverdeling. Naar wens, tegen meerprijs, zijn voor de Golf Variant talrijke extra's af-fabriek verkrijgbaar, zoals airconditioning en navigatiesysteem. Bij alle Golf Variant-modellen zijn de dakreling, de afdekking van de bagageruimte en de 15-inch velgen standaard.

De nieuwe Volkswagen Golf Variant is naar verwachting vanaf zomer 1999 in Nederland leverbaar. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

De Volkswagen Bora Variant
Met de nieuwe Bora Variant presenteert Volkswagen op de Automobielsalon van Genève 1999 een nieuw alternatief in het groeiende marktsegment van de stationwagens. De hoogwaardige uitvoering van het interieur en het sterke motorenprogramma maken de Bora Variant tot de ideale 'life-style' combi voor bestuurders met sportief-dynamische eisen.

Ook aan de buitenzijde bevestigt de 4,40 meter lange Bora Variant dit karakter. Het markante front met de rechthoekige, achter helder lampglas geplaatste koplampen, geeft de Bora Variant een onmiskenbaar 'gezicht'. Het harmonieuze en gestrekte lijnenspel van de vijfdeurs carrosserie, zorgt samen met de grote 15-inch velgen voor een krachtige uitstraling van deze vrijetijds-combi.

De opvallend royale bagageruimte van de Bora Variant beschikt over een bijzonder detail. Hij is namelijk variabel vormgegeven en biedt onder de bodem van de bagageruimte een zogenoemde 'variabele laadvloer'. Het gaat hierbij om een bergruimte met verschillende praktische vakken. Naar wens kan de complete vloer met bergvakken worden uitgenomen, waardoor de hoogte in de bagageruimte overeenkomstig toeneemt. De maximale inhoud bij niet neergeklapte achterbank bedraagt 460 liter.

Krachtig en zuinig: het motorenprogramma
Het sportief-dynamische karakter van de Bora Variant vindt ook in het motorenprogramma zijn weerslag. Bij de marktintroductie in Duitsland in dit voorjaar is er direct keuze uit drie krachtige motoren.

Het motorenprogramma van de Bora Variant gaat van start met de 2,0 liter benzinemotor met een vermogen van 85 kW/l15 pk. Bij de ontwikkeling van deze met een dwarsstroom-cilinderkop geconstrueerde krachtbron speelde aandacht voor het milieu een belangrijke rol. Een laag brandstofverbruik en gereduceerde emissies van schadelijke uitlaatgassen (volgens de strenge Duitse D4-norm) zijn de opvallendste kenmerken van deze motor.

Het tweede alternatief in het motorenprogramma van de Bora Variant is de 2,3 liter grote V5 met een vermogen van 110 kW/l50 pk. Deze vijfcilinder verschaft deze combi niet alleen dynamische prestaties, maar ook - dankzij de bijzonder gecultiveerde loop van de compacte motor - zeer comfortabele rijeigenschappen. De Bora Variant VS is standaard uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Naar wens is tegen meerprijs een viertraps automatische transmissie verkrijgbaar. Deze automaat is ook beschikbaar voor de 2,0 liter motor.

Aan dynamiek ontbreekt het niet bij het derde alternatief in het motorenprogramma van de Bora. Het gaat hierbij om een direct ingespoten turbodieselmotor, met een cilinderinhoud van 1,9 liter en met een vermogen van 85 kW/l15 pk. Het enorm hoge maximum koppel van deze viercilinder bedraagt 285 Nm bij slechts 1900 t/min. Dit is het resultaat van de moderne pompverstuiver-inspuiting, die inspuitdrukken van meer dan 2000 bar mogelijk maakt. Door dit vermogenspotentieel garandeert de Bora Variant TDI sportieve prestaties in combinatie met een uiterst economisch brandstofverbruik. Hierbij spelen ook de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak en de eveneens standaard aandrijfslipregeling een rol.

Hoogwaardige uitrusting
Overeenkomstig de hogere positionering van de Bora Variant zijn voor deze stationwagen vier uitrustingsniveaus beschikbaar. De klanten kunnen kiezen uit het basismodel en de uitvoeringen 'Trendline', 'Comfortime' en 'Highline'. De standaarduitrusting van de Bora Variant omvat uiteraard ook alle details van de sedan, zoals centrale portiervergrendeling, middenarmsteun met geïntegreerd bergvak in de achterbank en 12V-contactdoos in de bagageruimte.

Standaard biedt de Bora Variant een compleet veiligheidspakket. Airbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags in de voorstoelen, en ABS met elektronische remkrachtverdeling behoren in alle uitvoeringen tot de standaarduitrusting. De carrosserie van de Bora Variant is, net als bij de sedan, volledig verzinkt en daarmee optimaal beschermd tegen corrosie. Volkswagen geeft ook voor de Bora Variant een garantie van 12 jaar tegen doorroesten van binnenuit.

De standaarduitrusting van alle uitvoeringen van de Bora Variant omvat verder een dakreling, de afdekking van de bagageruimte, de variabele laadvloer, 15-inch velgen en de ISOFIX- voorbereiding voor vaste montage van kinderzitjes.

Op dit moment is nog niet bekend welke uitvoeringen/motoriseringen van de Bora Variant leverbaar zullen worden in Nederland.