Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Krzysztof Pastor en Martha Graham bij Het Nationale Ballet

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Wereldpremière Krzysztof Pastor en Nederlandse première Martha Graham bij Het Nationale Ballet

Van 19 maart tot en met 9 april presenteert Het Nationale Ballet een programma dat bestaat uit de Nederlandse première van Acts of Light van Martha Graham, de wereldpremière van Bitter Sweet van de Poolse choreograaf Krzysztof Pastor en Symphony in C, een van de hoogtepunten uit het omvangrijke oeuvre van George Balanchine. Het programma wordt begeleid door het Nederlands Balletorkest onder leiding van chef-dirigent Thierry Fischer.

Nederlandse première Acts of Light

De titel Acts of Light (première 1981, John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Washington D.C.) komt uit een brief van de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson. De intensiteit en weidsheid van het zonlicht intrigeerde Graham. Ze zag licht als deel van een innerlijke reis en voelde zich ook verwant met het intieme en intense woordgebruik van Dickinson. Acts of Light is gemaakt voor negentien dansers en bestaat uit drie delen die Graham in rituele hoedanigheid met elkaar verbond: Conversation of Lovers, Lament en Ritual of the Sun. Ook in Acts of Light gebruikt Graham de voor haar typerende thema's als dood, wedergeboorte, liefde, scheiden en vernieuwing. Het openingsduet is ongewoon lyrisch en de spanning tussen de impulsieve manier van bewegen en de weelderige, turbulente muziek geven dit deel een toenemende krachtige uitstraling. Lament, dat duidelijk teruggrijpt naar Lamentation (1930), wordt gedanst op At the Bier of a Young Artist. Een rouwende vrouw wordt omringd door vijf mannen. Ze is gekleed in een wit, elastisch kostuum dat haar bewegingen beperkt, maar tegelijkertijd ook versterkt. Het laatste deel, Ritual of the Sun, dat vooral een viering is van Graham's bewegingstechniek, is een lofzang op de zon.

Acts of Light is naast Diversion of Angels, Embattled Garden en Lamentation het vierde werk van Graham (1894-1991) op het repertoire van Het Nationale Ballet. In 1996 verwierf Het Nationale Ballet, mede dankzij de financiële steun van de VSB Bank, de rechten van vijf choreografieën van Graham. Het Nationale Ballet mag zich, samen met de door Martha Graham opgerichte Martha Graham Dance Company in New York, schatbewaarder noemen van het omvangrijke oeuvre van deze legendarische choreografe. Al tijdens haar leven was de Amerikaanse choreografe Martha Graham een legende. Haar naam is synoniem geworden voor moderne dans. Ze ontwikkelde een nieuwe danstechniek, die een geheel eigen danstaal opleverde. Een belangrijk kenmerk van haar choreografieën is dat vorm en inhoud altijd één zijn. De communicatie met het publiek was voor Graham het belangrijkste streven. De Deense Edward Michelson een goede vriend en bewonderaar van haar, liet Graham luisteren naar de muziek van de Scandinavische componist Carl Nielsen. Ze koos uiteindelijk drie stukken van Nielsen: Pan en Syrinx, Andante Lamentoso uit At the Bier of a Young Artist en de Helios Ouverture. Het kostuumontwerp is van Halston en het lichtontwerp is van Beverly Emmons.

Wereldpremière Bitter Sweet

Bitter Sweet is het vierde werk dat Krzysztof Pastor maakt voor Het Nationale Ballet. In dit ballet voor acht dansers illustreert Pastor door middel van de contrasterende stemmingen in de muziek van Béla Bartok de eveneens contrasterende 'bitter-zoete' aspecten die eigen zijn aan menselijke relaties. Het stuk wordt gedanst op Sonate voor twee piano's en perscussie van Béla Bartok. De musici (twee slagwerkers en twee pianisten) musiceren op het podium. Het decor- en kostuumontwerp is van John Otto en het lichtontwerp is van Bert Dalhuysen.

Krzysztof Pastor, van 1985 tot 1995 als danser verbonden aan Het Nationale Ballet, heeft inmiddels een aanzienlijke reputatie opgebouwd als internationaal succesvol choreograaf. Voor het gezelschap maakte hij Shostakovich Chamber Symphony (1992), Stop it (1993) en Derde Symfonie (1996). In 1995 won hij met Detail IV de Gouden Choreografie Prijs van The Helsinki International Ballet Competition. Zijn werk wordt gekenmerkt door een grote intensiteit en emotionele geladenheid. Invloeden van enerzijds zijn eigen culturele achtergrond en anderzijds van werken van o.a. Rudi van Dantzig en Toer van Schayk zijn in zijn balletten duidelijk terug te vinden. Recent heeft Pastor voor verschillende gezelschappen nieuw werk gemaakt. In november 1998 ging bij het Lithuanian Ballet Theatre zijn versie van Midsummer Night's Dream in première. In februari 1999 zal bij het West Australian Ballet Vuurvogel in première gaan. Na de première van Bitter Sweet bij Het Nationale Ballet zal Pastor een ballet maken voor het Washington Ballet en in juli gaat bij het Ballett Dresden zijn choreografie op het tweede deel uit de zevende Symfonie van Bruckner in première.

Symphony in C

Symphonie in C (première 1947) bestaat uit vier delen, die alle vier de muzikale lijnen volgen uit de gelijknamige compositie van Georges Bizet en ieder een andere sfeer oproepen. Het eerste deel is levendig en evenwichtig, het tweede lyrisch en weemoedig, het derde vol energie en het vierde tenslotte met flitsende en pittige bewegings-constructies. Het ballet wordt afgesloten met een finale waarin de dansers, in stralend witte kostuums, een samenvatting geven van alle dansthema's die de revue gepasseerd zijn. Symphonie in C ging in 1947 in première bij het Parijse Opera Ballet, onder de naam 'Het Kristalpaleis'. Deze benaming geeft het karakter van het ballet duidelijk weer: met Symphonie in C creëerde George Balanchine pure danskunst, waarin zwierige en kristalheldere lijnen voorop staan.

Hoewel een aantal van zijn balletten een eerbetoon vormt aan de danstechniek van klassiek-romantische balletten uit zijn vaderland (o.a. Marius Petipa's The Sleeping Beauty en Het Zwanenmeer) is George Balanchine toch vooral de geschiedenis ingegaan als dè vernieuwer van de klassieke dans. Hij ontdeed het klassieke ballet van zijn versiering en opsmuk en zette pure dans - de schoonheid van bewegingen en lijnenspellen, en muzikaliteit - centraal. George Balanchine vereerde vrouwen, en hij zette ze dan ook centraal in bijna al zijn werken. "Ballet is women", is een van Balanchines gevleugelde uitspraken. Nog steeds oefent hij grote invloed uit op hedendaagse balletvernieuwers als William Forsythe en Hans van Manen. Het Nationale Ballet heeft inmiddels zesentwintig Balanchine-balletten op zijn repertoire en is daarmee de voornaamste beheerder van Balanchines omvangrijke oeuvre in Europa.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie