Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Training en transfer van leesstrategieën

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit van Utrecht


19 maart 1999

Letteren, 14.30 uur
Drs. P.E. Bimmel (Hilversum)
‘Training en transfer van leesstrategieën. Training in de moedertaal en transfer naar een vreemde taal – een effectstudie bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs’ In de vakdidactiek voor het moedertaalonderwijs Nederlands wordt veelal aangenomen dat het trainen van leesstrategieën een effectieve manier is om bij te dragen aan de verbetering van de vaardigheid in het begrijpend lezen. Voor deze aanname is echter tot dusver bij leerlingen uit het regulier voortgezet onderwijs nog maar weinig empirisch bewijs beschikbaar. Het meeste onderzoek heeft zich tot nu toe gericht op jonge en zwakke lezers. In het proefschrift wordt verslag uitgebracht van twee experimentele studies naar het trainen van de vaardigheid in het begrijpend lezen bij leerlingen uit het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs. De resultaten van het onderzoek van drs. Bimmel laten zien dat leesstrategietraining bij deze leerlingen een substantiële verbetering van hun vaardigheid in het begrijpend lezen in de moedertaal (Nederlands) kan bewerkstelligen, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De leerlingen moeten zorgvuldig worden geïnformeerd over de strategieën, de toepassing van de strategieën moet worden geoefend en de leerlingen moeten hun strategiegebruik bewustmaken. Daarnaast is het van groot belang dat een aantal secundaire factoren in de training de aandacht krijgt: maatregelen om de motivatie van leerlingen te bevorderen, intensieve feedback van de leerkracht op het strategiegebruik van de leerlingen, gespreide herhaling over een langere periode, gevarieerde taken die bewustmaking uitlokken. Een spontane transfer naar de vaardigheid in het begrijpend lezen in een vreemde taal (Engels) kon in dit onderzoek niet worden aangetoond.
Promotores: prof. dr. G.J. Westhoff, prof. dr. C.M. de Glopper Co-promotor: dr. R.J. Oostdam

Communicatie Service Centrum, Heidelberglaan 8, 3584 CS Utrecht, Telefoon (030) 2533550 of 2532572 Mediavragen per Email: (UUmedia@csc.usc.uu.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie