NPM Capital ziet nettoresultaat 54% stijgen

Rabobank Nederland

NPM Capital ziet nettoresultaat 54% stijgen

Beursmedia/Betten, 18/3/1999

NPM Capital heeft bekendgemaakt dat het nettoresultaat in 1998 met 54% is gestegen van NLG 203,2 miljoen naar NLG 313,2 miljoen. De financieringsmaatschappij overtrof daarmee het recordresultaat van 1997 ruimschoots. Per aandeel kwam de nettowinst uit op NLG 12,34 (EUR 5,60), een stijging van eveneens 54%. NPM Capital stelt voor een dividend uit te keren van EUR 2,00 ( NLG 4,41). In 1997 was het dividend NLG 3,40, plus een jubileumdividend van NLG 1,00.

Zowel het operationele als het vermogensresultaat van NPM namen toe. In 1998 deed het bedrijf in 97 ondernemingen transacties, in 45 gevallen ging het om een nieuwe participatie of een beïindiging van een participatie, in 52 gevallen betrof het vervolginvesteringen of juist vermindering van belangen.

NPM Capital investeerde in 1998 voor NLG 409 miljoen tegen NLG 138 miljoen een jaar eerder. Daarvan werd NLG 234 miljoen (1997: NLG 76 miljoen) geïnvesteerd in 33 nieuwe participaties, NLG 129 miljoen in 30 bestaande participaties en NLG 46 miljoen in bestaande deelnemeingen. 'Verder is het afgelopen jaar een aantal omvangrijke investeringen voorbereid die begin 1999 zijn afgerond. Met deze transacties is een bedrag gemoeid van NLG 150 miljoen', aldus NPM.

'NPM verwacht ook in 1999 in Nederland een goed investeringklimaat. Mede door de overloop van investeringen uit 1998 wordt daarom voor 1999 een hoog investeringsniveau voor zien. Ook voor de investeringen via het TTP Venture Fund en het Doughty Hanson III Fund zijn de verwachtingen positief. In Duitsland zal NPM Capital dit jaar een eigen vestiging opzetten om de activiteiten op deze markt verder uit te bouwen, Het totale verwachte investeringsbedrag licht in de orde van grootte van NLG 350 a NLG 400 miljoen', aldus de onderneming.