Arcadis verwacht binnenkort overnames in VS

Rabobank Nederland

Arcadis verwacht binnenkort overnames in VS

Beursmedia/Betten, 18/3/1999

Ingenieursbureau Arcadis verwacht 'binnen enkele maanden' overnames aan te kunnen kondigen in de Verenigde Staten. Dat heeft bestuursvoorzitter F. Luttmer van Arcadis donderdag gezegd tijdens de toelichting op de resultaten over 1998.

Arcadis zoekt bedrijven met een minimale omzet van USD 50 a 60 miljoen. De zoektocht richt zich op ondernemingen het gebied van infrastructuur en het zogenoemde industrial engineering (het ontwikkelen van de binnen- en buitenkant van fabrieken). Het concern wil in de VS een landelijke dekking krijgen met activiteiten op het gebied van milieu, infrastructuur en het industrial engineering.

Arcadis praat met een aantal partijen in twee van die drie segmenten, aldus bestuursvoorzitter Luttmer donderdag. Arcadis is momenteel in de Verenigde Staten al de nummer 8 als het gaat om dienstverlening op het terrein van milieu en 15de als het gaat om ingenieursbedrijf. Daarnaast is de onderneming in het zuidoosten van het land actief op het terrein van infrastructuur. Het ingenieursbureau wil de positie in infrastructuur landelijk dekkend maken en bovendien actief worden met industrial engineering. In 1998 haalde Arcadis 25% van de bedrijfsopbrengsten van NLG 1.275 miljoen uit de VS. Ruim 70% wordt in de Eurolanden verdiend. Luttmer sloot niet uit dat door de acquisitieplannen in Amerika de verhouding VS/Eurolanden binnen de omzet in de toekomst 30/60 zal worden.