Arcadis richt vizier komende tijd vooral op VS

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999
Rabobank Nederland

Arcadis richt vizier komende tijd vooral op VS--achtergrond

Beursmedia/Betten, 18/3/1999

Ingenieursconcern Arcadis richt zich de komende 2 jaar vooral op de uitbreiding van de activiteiten in de Verenigde Staten. Dit bleek donderdag uit de toelichting van bestuursvoorzitter F. Luttmer van het grootste ingenieursbureau van Europa op de resultaten in Amsterdam.

Strategie van de onderneming blijft om activiteiten te ontplooien op de terreinen van milieu, bouw en infrastructuur. Door problemen bij een minderheidsdeelneming in Frankrijk richt de onderneming zich bij acquisities in de toekomst bij voorkeur op meerderheidsdeelnames, aldus Luttmer. In Latijns-Amerika worden alleen bedrijven overgenomen als de monetaire stabiliteit terugkeert.

De Verenigde Staten waren in 1998 goed ongeveer 25% van de omzet van het concern. Luttmer sloot niet uit dat door de acquisitieplannen in Amerika de verhouding VS/Eurolanden binnen de omzet in de toekomst 30/60 zal worden. Nu wordt nog ruim 70% van de bedrijfsopbrengsten van NLG 1.275 miljoen in 1998 in de Eurolanden verdiend. Het ingenieursbureau wil in de Verenigde Staten de positie op het gebied van infrastructuur landelijk dekkend maken en bovendien actief worden met het zogenoemde industrial engineering (het ontwikkelen van de binnen- en buitenkant van fabrieken). Op het gebied van milieu is Arcadis al in de gehele VS actief.

In de Verenigde Staten praat het ingenieursconcern inmiddels met een aantal partijen die de positie van het bedrijf op het gebied van infrastructuur en het industrial engineering moet versterken. Luttmer gaf aan 'binnen enkele maanden' overnames aan te kunnen kondigen in de Verenigde Staten. Arcadis zoekt bedrijven met een minimale omzet van USD 50 a 60 miljoen.

Arcadis zit momenteel in de top 15 van ingenieursbureaus in de Verenigde Staten. Op termijn wil het concern in de top 10 belanden. Met dochter Geraghty & Miller is de onderneming in het land de nummer 8 met milieudienstverlening. Bestuursvoorzitter Luttmer gaf als voorbeeld van het werk van het onderdeel de eis van de Amerikaanse beursautoriteit SEC op het gebied van potentiele milieurisico's, zoals bodemvervuiling. Arcadis bekijkt wat die risico's zijn. De onderneming garandeert zelfs eventuele problemen voor een vastgestelde prijs op te lossen. Mochten de kosten onverhoopt hoger uitvallen, dan is Arcadis daar voor verzekerd.

In het zuidoosten van de Verenigde Staten is het bedrijf actief op het terrein van infrastructuur. Arcadis verwacht veel van wetgeving die in de Verenigde Staten bijna is ingevoerd voor de verbetering van het wegennet. Voor een bedrag van zo'n USD 216 miljard worden in de komende 15 jaar vooral de zogenoemde 'interstates' - snelwegen die staten verbinden - verbeterd. Luttmer denkt dat circa 20% van dat bedrag is ingeruimd voor ingenieursbureaus.

Door verliezen bij het Franse advies- en ingenieursbureau Antea - waar Arcadis een belang van 35% in heeft - geeft de onderneming bij een acquisitie in de toekomst de voorkeur aan het verwerven van een meerderheid van de aandelen. 'We hebben daar een scheur in de broek opgelopen', aldus Luttmer in een verwijzing naar de moeizame resultaten van Antea. Arcadis wil wel in Frankrijk blijven, maar bekijkt nu of het verliesgevende Antea het juiste bedrijf is om aan de strategie invulling te geven.

Arcadis heeft sinds 1996 het belang in Antea. Alleen in dat jaar draaide het bureau met winst. Antea draaide in 1998 rond het nulpunt maar nog in de min, na een verlies van ongeveer NLG 3 miljoen in 1997. De komende maanden bespreekt het concern met meerderheidsaandeelhouder BRGM uit Frankrijk het uitbreiden o f het afstoten van dat belang. In juni moet duidelijkheid over de toekomst van Antea ontstaan. In Brazilie en Polen - waar Arcadis momenteel samenwerkt met lokale ingenieurs - worden deze bedrijven alleen overgenomen als de economie van de landen zich gunstig ontwikkeld.

Buiten Nederland is Arcadis naast Frankrijk actief in Belgie, Duitsland en Spanje. In Duitsland en Belgie werd de positie versterkt door overnames. In Duitsland werd Grebner gekocht waardoor het concern doordrong tot de top 5 van ingenieursbureaus in het land. In Belgie vond een uitbreiding plaats door de overname van het ingenieursbureau Lapere. In het Vlaamse deel van Belgie zit Arcadis nu in de top 3.

Het ingenieursconcern zag in 1998 het nettoresultaat voor buitengewone lasten met 6,4% stijgen tot NLG 34,2 miljoen. Per aandeel bedroeg de nettowinst voor buitengewoon resultaat NLG 1,78. In 1997 was dat NLG 1,70. Voor 1999 - en ook in 2000 en 2001 - verwacht de onderneming de winstgroei terug te kunnen doen keren naar de doelstelling van ongeveer 10%.