Indices Londen, Frankfurt en Parijs doen stap terug

Rabobank Nederland

Stemming Europa: indices Londen, Frankfurt en Parijs doen stap terug

Beursmedia/Betten, 18/3/1999

De toonaangevende Europese beursindices noteerden donderdag rond 15.00 uur in de min.

In Londen moest de FTSE 100-index 45,20 punten terug tot een stand van 6095,40, een verlies van 0,74%. De CAC 40-index in Parijs moest 1,43% terug tot 4110,28. De DAX in Frankfurt verloor 66,49 punten op 4996,11, een min van 1,3%. De euro noteerde licht hoger op USD 1,1023.

In Londen daalden 65 van de 100 aandelen. Glaxo Wellcome, Lloyds TSB, Smithkline Beecham zaten op de Britse beurs bij de grootste dalers. Oliewaarden waren in trek nadat Saudi-Arabie aan klanten liet weten komende maand minder olie te moeten verwachten. Daarmee lijkt de overeenkomst van eind vorige week ook daadwerkelijk uitgevoerd te gaan worden. BP Amoco won 32,50 pence op 1033,50 pence. Shell Transport & Trading steeg met 12 pence naar 409 pence.

France Telecom was op de Parijse beurs de grootste daler. Het aandeel moest EUR 2,55 terug tot EUR 73,95. Marktpartijen schreven de daling toe aan zorgen bij beleggers over de verwachte winsten van telecombedrijven in de toekomst. LVMH was na de publicatie van de cijfers de grootste stijger binnen de CAC 40-index. Het aandeel dikte EUR 11,30 aan tot EUR 231,8. Van de 40 fondsen in de index moesten 29 een verlies incasseren. 9 Aandelen noteerden met een winst.

Binnen de DAX-index in Frankfurt was het beeld minstens net zo negatief. Van de 30 waarden in de index verloren er 26 terrein. Mannesmann, Allianz, Deutsche Telecom en SAP zaten aan de kant waar de klappen vielen. Deutsche Bank moest EUR 1,60 terug tot EUR 50,30. Het concern kondigde aan met de verkoop van aandelen in april een bedrag van DEM 6 miljard uit de markt te willen halen. Het geld zou nodig zijn voor de acquisitie van het Amerikaanse Bankers Trust. Daarnaast werden lager dan verwachte resultaten over het vierde kwartaal gepresenteerd.