Nedlloyd grote winnaar AEX met 58,3%

Rabobank Nederland

Stemming AEX: Nedlloyd grote winnaar met 58,3%

Beursmedia/Betten, 18/3/1999

Op de Amsterdamse effectenbeurs is de AEX-index donderdag 2,38 (0,44%) lager gesloten op 537,59. De index noteerde de hele dag een min en bereikte om 12.01 een laagste punt van 532,95.

Dit betekende een verlies van iets meer dan zeven punten ten opzichte van de slotkoers van woensdag. De Midkap-index sloot donderdag 9,00 hoger op 597,20. De koersstijging van Nedlloyd was goed voor meer dan vier punten van de stijging van de index.

De dag stond donderdag in het teken van een reeks individueel bedrijvennieuws dat volgens handelaren nauwelijks marktbepalend was. 'Eigenlijk is het vrij rustig, er valt niets te beleven', aldus een handelaar. De grootste verrassing van de dag vormde de koersstijging van het aandeel Nedlloyd na de aangekondigde verkoop van de sector Europees Transport & Distributie. Ook Gucci verrastte beleggers door tegen het einde van de beursdag met hoger dan verwachte resultaat over
1998 te komen.

Van de 25 hoofdfondsen sloten donderdag 7 fondsen hoger, 17 fondsen lager en ging Elsevier onveranderd de dag uit. Vendex liet de grootste daling zien met een verlies van 4,48%, terwijl Baan met 3,76% de grootste stijging liet zien. Nedlloyd was de grootste stijger onder de Midkap-fondsen en Van Leer, dat woensdag de jaarcijfers presenteerde liet met 3,13% de grootste daling zien. van de 25 Midkap-fondsen gingen 12 fondsen hoger de dag uit, 9 fondsen lager en 3 fondsen onveranderd.

Nedlloyd won donderdag EUR 7,00 op EUR 19,00, een stijging van 58,3%. De onderneming maakte donderdag bekend over 1998 een verlies uit normale bedrijfsuitoefening te hebben geleden van NLG 5 miljoen tegen een winst uit normale bedrijfsuitoefening over 1997 van NLG 32 miljoen.

Beleggers reageerden echter uitermate positief op het voornemen van Nedlloyd om de activiteiten op het gebied van Europees Transport & Distributie (ETD) te verkopen aan Deutsche Post/Danzas voor NLG 1.175 miljoen.

Gucci liep met EUR 4,50, ofwel 7,6%, op naar EUR 63,90. De onderneming heeft donderdag over 1998 een winst per aandeel bekendgemaakt die USD 0,30 boven de Betten Beursmedia News consensus ligt. Het bedrijf maakte een winst per aandeel van USD 3,28 bekend. Gucci voorspelt voor 1999 een stijging van de winst per aandeel.

Ook een aantal andere ondernemingen, waaronder Arcadis en ICT, publiceerden donderdagochtend de jaarcijfers. Het aandeel Arcadis steeg EUR 0,60 tot EUR 7,20. Het bedrijf rapporteerde een winst per aandeel uit normale bedrijfsuitoefening van NLG 1,78.

Het aandeel ICT steeg EUR 1,20 op EUR 20,10. De onderneming heeft over 1998 een nettowinst behaald van NLG 15,3 miljoen, vergeleken met NLG 9,5 miljoen een jaar eerder. ICT verwacht voor 1999 een stijging van de winst van tenminste 30%.

Op de lokale markt liet Welna een opvallende stijging zien. Het aandeel steeg met EUR 5,50 (18,3%) naar EUR 35,50. Denali Incorporated en Welna hebben bekendgemaakt dat de verwachting is gewettigd dat overeenstemming kan worden bereikt over een fusie tussen de twee ondernemingen. 'Denali brengt een door beide besturen gesteund openbaar bod uit op alle uitstaande aandelen Welna. Iedere houder van gewone aandelen Welna ontvangt per aandeel EUR 37 in contanten, waar het dividend over 1998 niet is inbegrepen. Bij aanbieding van alle uitstaande aandelen Welna is met de transactie ongeveer EUR 38 miljoen gemoeid. Na totstandkoming van de fusie zal het management van de nieuwe onderneming bestaan uit de huidige directies van de beide onderneming. Welna zal onder haar eigen naam en onafhankelijk blijven opereren als onderdeel van de nieuwe groep.