Stemming AEX: Midkap omhoog door forse stijging Nedlloyd

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999
Rabobank Nederland

Stemming AEX: Midkap omhoog door forse stijging Nedlloyd (+45%)

Beursmedia/Betten, 18/3/1999

De AEX-index is donderdag 2,48 punten lager van start gegaan op 537,49. Rond 10.15 uur noteerde de Amsterdamse beursbarometer 1,71 lager op 538,26, een min van 0,32%. De Midkap-index lag er rond dat tijdstip 2,91 punten hoger bij, op 591,11, een winst van 0,5%. Deze winst werd veroorzaakt door de zeer forse stijging van Nedlloyd, die daarmee 3 pluspunten aan de Midkap-index toevoegde.

Bij de hoofdfondsen zette het leeuwendeel een min op het bord. Grootste daler was Akzo Nobel (-2,7% op EUR 32,50), gevolgd door Hoogovens (-1,7% op EUR 28,45). Onder de stijgers bevonden zich KPN (+2,9% op EUR 38,60) en VNU (+1,1% op EUR 37,20).

Bij de Midkappers schoot het aandeel Nedlloyd donderdagochtend omhoog. De onderneming maakte donderdag bekend over 1998 een verlies uit normale bedrijfsuitoefening te hebben geleden van NLG 5 miljoen tegen een winst uit normale bedrijfsuitoefening over 1997 van NLG 32 miljoen.

Beleggers reageerden echter uitermate positief op het voornemen van Nedlloyd om de activiteiten op het gebied van Europees Transport & Distributie (ETD) te verkopen aan Deutsche Post/Danzas voor NLG 1.175 miljoen. Rond 10.15 uur noteerde het aandeel Nedlloyd EUR 5,50 hoger op EUR 17,50, een winst van 45,8%.

Ook een aantal andere ondernemingen, waaronder Arcadis en ICT, publiceerden donderdagochtend de jaarcijfers. Het aandeel Arcadis steeg EUR 0,25 tot EUR 6,85, ondanks het feit dat winst per aandeel over 1998 NLG 0,02 onder de consensus van analisten lag. Het bedrijf rapporteerde een winst per aandeel uit normale bedrijfsuitoefening van NLG 1,78. Analisten hadden een winst per aandeel verwacht van NLG 1,80.

Het aandeel ICT steeg EUR 0,20 op EUR 13,10. De onderneming heeft over 1998 een nettowinst behaald van NLG 15,3 miljoen, vergeleken met NLG 9,5 miljoen een jaar eerder. Dit was fors hoger dan analisten verwacht hadden.