OPTA publiceert richtsnoeren voor huur KPN aansluitlijnen

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999
expostbus51

OPTA

Nieuwe mogelijkheden voor concurrenten KPN

OPTA publiceert richtsnoeren .ontbundelde toegang.

Nieuwe impuls voor concurrentie en innovatie op de telecommarkt

Den Haag, 19 maart - OPTA, de toezichthouder op de telecommunicatiemarkt, heeft vandaag de spelregels (richtsnoeren) gepubliceerd waaraan KPN en zijn concurrenten zich moeten houden bij het .huren. van aansluitlijnen, ook wel ontbundelde toegang. Particuliere en zakelijke gebruikers van het vaste telefoonnet kunnen over enige tijd een abonnement afsluiten bij een concurrent van KPN Telecom, ook als die concurrent geen eigen lokaal net heeft. Het concurrerende bedrijf moet daarvoor de kabel, die loopt van de wijkcentrale naar het telefoonstopcontact bij de abonnee thuis, van KPN .huren..

Telecombedrijven zullen naar verwachting vooral van deze mogelijkheid gebruik maken om geavanceerde telecomdiensten aan te bieden, zoals video-op-verzoek en snelle Internetverbinding. Ook kunnen mobiele operators zonder eigen net straks een combinatie van vaste en mobiele telefonie aanbieden met één nummer.

Belangrijk bij ontbundelde toegang is de tariefstructuur die OPTA voorstelt. Die biedt concurrenten zonder eigen lokaal net mogelijkheden om nu klanten te werven, terwijl het de aanleg van eigen aansluitnetten niet ontmoedigt. In eerste instantie ligt het .huurtarief. lager dan het KPN-abonnement. In vijf jaar zal het tarief stijgen naar een niveau ver boven dat abonnementstarief.

Ontbundelde toegang is goed voor concurrentie op verschillende markten, opent mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf en brengt de elektronische snelweg dicht bij huis.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties