Microsoft toont voor Internet geschikte telefoons

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999

Microsoft en telefoonproducenten tonen op CeBIT 99 telefoons met Windows CE die geschikt zijn voor Internet-toepassingen

Eenvoudige toegang tot voicemail, e-mail, Internet en nummeridentificatie

Hannover, 18 maart 1999 - Microsoft heeft samen met enkele telefoonproducenten op CeBIT 99, de grootste automatiseringsbeurs van Europa, telefoons laten zien die dankzij het besturingssysteem Microsoft Windows CE en een ingebouwd scherm geschikt zijn om contact te leggen met Internet. Acer, Daewoo, Panasonic, Philips en Vestel hebben prototypes van deze webtelefoons gedemonstreerd, die traditionele telefoondiensten (zoals voicemail en nummeridentificatie) combineren met nieuwe mogelijkheden voor dataverkeer, inclusief toegang tot Internet en e-mail.

Webtelefoons beschikken naast de traditionele telefoontoetsen over een toetsenbord en een beeldscherm dat reageert op aanraking. De telefoons zijn bedoeld voor consumenten die geen PC hebben, maar wel op een voordelige manier toegang tot Internet willen krijgen. Het product is ook interessant voor huishoudens die wel een PC hebben, maar op een tweede plek in huis gebruik willen maken van Internet-diensten. De telefoons zijn eenvoudig te bedienen door het kiezen van telefoonnummers en het doorlopen van menu's op het beeldscherm om berichten en websites op te zoeken.

"Voor consumenten is de telefoon niet meer weg te denken in het dagelijks leven," zegt Jonathan Roberts, group director information appliances division van Microsoft "Met webtelefoons kunnen ze snel en eenvoudig extra functionaliteit krijgen. Het is bovendien een apparaat waaraan ze al gewend zijn."

De webtelefoons danken de extra functionaliteit aan Windows CE, een modulair
32-bits besturingssysteem dat is ontworpen voor een groot aantal toepassingen in kleine en draagbare apparatuur. De webtelefoons zullen een open en krachtig platform vormen voor een groot aantal nieuwe diensten en mogelijkheden, waarvoor de vertrouwde ontwikkeltools voor de Windows-omgeving kunnen worden gebruikt.

Gebruikers van de webtelefoons beschikken over een adreslijst, nummeridentificatie, e-mail, antwoordapparaat (afhankelijk van de leverancier), notities en een browser om Internet te doorzoeken. Het aanraakscherm heeft een resolutie van 640x480 en is in staat om de meeste webpagina's zonder aanpassingen te tonen. Het scherm kan ook grote, duidelijke knoppen weergeven die toegang bieden tot veel voorkomende taken en toepassingen.

De eerste webtelefoons zullen Internet-toegang bieden via een standaard analoog 33K6-modem. Toekomstige Windows CE-webtelefoons zullen de snellere ISDN-(Integrated Service Digital Network) en ADSL-(Asymmetric Digital Subscriber Line) verbindingen ondersteunen.

Windows CE-platform is uit te breiden met nieuwe mogelijkheden Windows CE is ontworpen om OEM's, telecommunicatieaanbieders en Internet Service Providers (ISP's) een uitbreidbaar en open platform te bieden voor nieuwe toepassingen. Op Windows CE gebaseerde telefoons met een beeldscherm zullen iedere standaard Internet-verbinding ondersteunen. Bovendien zijn verbindingen mogelijk met vrijwel ieder telefoonnetwerk en zullen producenten een ruime keuze in processors voor Windows CE aanbieden. Naast minimumeisen voor de grootte en de resolutie van het beeldscherm, kunnen het ontwerp van de hardware, de applicaties en de verschillende soorten beeldschermen aangepast worden aan de behoefte van de gebruikers en uitgebreid worden met nieuwe functies.

"We werken nauw samen met OEMs, telecommunicatiebedrijven en Internet service providers om een programma op te stellen voor het evalueren, testen en in gebruik nemen van deze apparatuur," aldus Roberts. "We zijn van mening dat dit een uitstekende kans is om een goed geïntegreerd platform te bieden voor telefonie- en datadiensten ten behoeve van consumenten."

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32,
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39
14,
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft BV website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.