Apple introduceert nieuwe Power Macintosh G3

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999

Apple Update

3/99

Apple versterkt haar positie op grafisch gebied met de nieuwe Power Macintosh G3 Met de nieuwe Power Macintosh G3-systemen, voorzien van de snelle PowerPC G3-processor, de ATI Rage 128-grafische versneller en de nieuwe, opvallende behuizing die ervoor zorgt dat het systeem gemakkelijk kan worden uitgebreid, versterkt Apple haar leidende positie in de grafische branche. Een onderzoek van Pfeiffer Consulting (een in Parijs gevestigd onafhankelijk onderzoeksbureau) waarbij is gekeken naar Macintosh en Windows als publicatiemedium heeft uitgewezen dat grafici die gebruikmaken van een Power Macintosh G3-systeem, Apple software-technologieën en Macintosh publicatieprogrammatuur van derden tot 30% productiever zijn dan hun collega's die werken met Windows. Uit hetzelfde onderzoek is tevens gebleken dat bij het Macintosh platform minder vaak de hulp van technische ondersteuningsmedewerkers is vereist dan bij het Windows-platform, wat resulteert in lagere onderhoudskosten en minder systeemuitval. Ook een ander onderzoeksbureau, het Amerikaanse TrendWatch, maakte onlangs bekend dat Macintosh het favoriete platform is voor het overgrote deel van de grafische industrie. Met name grafisch ontwerpers en grote ontwerpafdelingen hebben een uitgesproken voorkeur voor de Mac; maar liefst 91% van de mensen in deze branches werkt met een Macintosh.

ColorSync 2.6
Apple Computer heeft begin maart ColorSync 2.6 geïntroduceerd, de nieuwste versie van de kleurbeheerprogrammatuur voor uitgevers en ontwerpers. Apple kondigde tevens de beschikbaarheid aan van de ColorSync Software Development Kit (SDK) voor Windows, die door hardware- en software-ontwikkelaars kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van ColorSync-compatibele producten voor het Windows-platform. ColorSync 2.6 kan gratis worden gedownload vanaf de volgende website: www.apple.com/colorsync. Nieuwe kenmerken van ColorSync 2.6 zijn o.a.:
… Uitgebreidere AppleScript-bibliotheek. ColorSync 2.6 bevat een aantal nieuwe scripts voor automatisering van de complexe ColorSync workflow-processen. Dit resulteert in een vereenvoudiging van het kleurbeheer voor zowel webpublicaties als afdrukken. … Ondersteuning voor JPEG en GIF. De ColorSync-kleurconsistentie kan nu ook worden gebruikt voor de meeste gangbare beeldformaten voor het Internet. … Verbeterde Photoshop-plug-ins die nu ondersteuning bieden voor 16-bits afbeeldingen. ColorSync ondersteunt op deze manier voor het eerst Photoshop-afbeeldingen met een hoge resolutie. … De indeling van het regelpaneel 'ColorSync' is overzichtelijker geworden dankzij het gebruik van verschillende tabbladen. Opties en voorkeuren kunnen worden ingesteld via de tabbladen 'Profielen' en 'CMM's' (Color Management Modules). … Automatische ColorSync-beeldschermkalibratie. Hierdoor kan sneller een ColorSync-profiel worden gemaakt voor een computerbeeldscherm. … Toevoeging van een profiel voor grijstinten. Dit profiel maakt het mogelijk om van kleurenafbeeldingen afbeeldingen in grijstinten te maken door de kleurevenaring van 'Algemeen grijsprofiel' toe te passen met behulp van AppleScript, de Photoshop-plug-ins of programma's die geschikt zijn voor ColorSync.

Toonaangevende uitgevers kiezen voor Apple¹s ColorSync-technologie Apple Computer heeft onlangs bekendgemaakt dat drie van de grootste uitgeversbedrijven ter wereld voor een snel, consistent en accuraat kleurbeheer gebruikmaken van Apple¹s ColorSync-technologie. Corbis, de grootste leveranciers van foto's en line-art voor het Internet; Kinko¹s, een wereldwijd toonaangevend bedrijf op het gebied van kopieerservices en andere zakelijke diensten; en PEOPLE, het bekendste tijdschrift ter wereld, maken gebruik van ColorSync om hun klanten een optimale kleurconsistentie te kunnen bieden.

QuickTime verovert het Internet
Apple schrijft (Internet-)geschiedenis. Samenwerking tussen LucasFilm en Apple heeft erin geresulteerd dat de trailer van de nieuwe film van LucasFilm, "Star Wars: Episode I The Phantom Menace" op het Internet alleen in de QuickTime-structuur beschikbaar is. Reden hiervoor is de sublieme videokwaliteit die door QuickTime wordt geboden. De trailer kan worden gedownload vanaf een website die benaderd kan worden via: www.starwars.com of www.apple.com.

LOKALE MARKETINGACTIVITEITEN

Apple's bekroonde PowerBook G3 nu verkrijgbaar vanaf Ÿ 4185 Apple Computer, Inc. heeft de bekroonde PowerBook G3-serie sterk in prijs verlaagd. Met een prijs vanaf ¤ 1899 (oftewel Ÿ 4185) is de PowerBook de voordeligste draagbare computer met een 14,1-inch scherm die vandaag de dag verkrijgbaar is. Bovendien ontvangen klanten die tussen 15 maart en 30 april 1999 een PowerBook G3 aanschaffen gratis Connectix Virtual PC (met Windows 98) of 64 MB geheugen. De PowerBook G3-computers zijn ideaal voor ontwerpers, docenten, studenten en zakenlieden, en combineren een aantrekkelijk industrieel ontwerp met een geavanceerde PowerPC G3-processor die een kloksnelheid van 233, 266 of 300 MHz heeft. De PowerBooks zijn geprijsd vanaf ¤ 1899 (Ÿ 4185), maar bieden functies die door de concurrentie doorgaans alleen worden aangeboden in zogenaamde "high-end"-producten van minimaal Ÿ 7500. Alle 14,1-inch PowerBook G3-modellen zijn standaard uitgerust met een groot L2-cachegeheugen, een ingebouwde 56K-modem, een S-video-uitvoerpoort (voor presentaties), een krachtige ATI Rage LT Pro-controller voor grafische versnelling, een SCSI-poort en verwisselbare uitbreidingsnissen met ruimte voor twee batterijen. Behalve een voordelige aanschafprijs biedt Apple haar klanten een tijdelijke PowerBook G3-aanbieding. Deze aanbieding voorziet in een gratis manier om Windows-programma's te gebruiken via Connectix Virtual PC 2.1 met Windows 98-programmatuur, of om de algehele systeemprestaties te vergroten door toevoeging van 64 MB geheugen. Deze aanbieding is geldig voor klanten die een PowerBook aanschaffen bij een geautoriseerde Apple Reseller of bij The Apple Store (www.apple.com/nlstore). De aanbiedingscoupon met de volledige voorwaarden is verkrijgbaar via de Apple website (www.apple.com/promo), en bij geautoriseerde Apple Resellers en eventuele andere Apple leveranciers.

Apple biedt gratis Tomb Raider bij aanschaf van Mac OS 8.5 In het kader van de onlangs gestarte, wereldwijde Mac OS 8.5-aanbieding biedt Apple Computer, Inc. alle klanten die tussen 15 maart 1999 en 30 april 1999 Mac OS 8.5 aanschaffen naar keuze een gratis exemplaar van Tomb Raider II of Tomb Raider Gold. De twee Tomb Raider-spelprogramma's behoren tot de bekendste in hun soort en Mac OS 8.5 is de meest recente versie van het Macintosh besturingssysteem en een van de meest succesvolle software-releases ooit. Mac OS 8.5 is uitgerust met Sherlock, Apple's revolutionaire zoektechnologie. Daarnaast biedt Mac OS 8.5 uiterst snelle kopieermogelijkheden via het netwerk, de speciaal voor de PowerPC-processor geoptimaliseerde AppleScript-technologie en meer dan 70 andere verbeteringen. Mac OS 8.5 is voor ¤ 85 exclusief BTW verkrijgbaar bij geautoriseerde Apple Resellers en via The Apple Store (Nederland: www.apple.com/nlstore, België: www.apple.com/belgiumflstore). Met de speciale aanbiedingscoupon kan vervolgens een gratis exemplaar worden aangevraagd van Tomb Raider II of Tomb Raider Gold, met in de hoofdrol de virtuele heldin Lara Croft.

Landelijke studiedag Stichting MUIS
Op zaterdag 20 maart as. organiseert Stichting Multimedia Users In School (MUIS) een landelijke studiedag in Heerhugowaard. Tijdens deze dag zullen diverse presentaties en workshops worden gegeven die verband houden met de rol van multimedia in onderwijsontwikkeling. In de workshops staat het zelf ontwikkelen van multimediaal onderwijsmateriaal centraal. Nadere informatie over deze dag is verkrijgbaar via de website van stichting MUIS (www.muis.org). Via deze site kunt u zich tevens aanmelden. (Omdat het aantal plaatsen beperkt is, is het raadzaam snel te reageren.)

| Apple Computer Benelux b.v. | Phone Apple: +31 (0)30.659.3962 | | Margriet Schouten | Fax Apple: +31 (0)30.659.3852 | | Manager Public Relations | Mobile: +31 (0)653.125.010 | | Kosterijland 42 | | | Benelux Region | | | 3981 AJ Bunnik | | | The Netherlands | Mail: (schouten1@euro.apple.com) |