Kodak's nieuwe Silver Alloy CD-R Media drie keer zo duurzaam

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999
Kodak's nieuwe Silver Alloy CD-R Media drie keer zo duurzaam als standaard zilveren CD's

Vianen, 18 maart 1999 - Kodak Digital & Applied Imaging heeft haar positie als marktleider versterkt door de eerste disks met een zilveren reflectielaag aan te kondigen. Deze Kodak CD-R Silver Plus media zijn voor Europese klanten vanaf eind maart 1999 beschikbaar.

Bij testen is gebleken dat de Kodak Silver Alloy CD-R media drie keer zo lang mee gaan als de zilveren disks van concurrenten. De reflectielaag van Kodak's nieuwe disk blijkt zeer stabiel en duurzaam te zijn onder extreme omstandigheden.

In tegenstelling tot disks met zilveren reflectielagen van andere fabrikanten combineert Kodak CD-R Alloy Silver Plus de voordelen van een zilveren reflectielaag met die van een gouden. De disks zijn voorzien van een reflecterende laag die gemaakt is van een zilverlegering, waardoor de weerkaatsende eigenschappen van zilver gecombineerd worden met de corrosiebestendigheid van goud. Deze reflectielaag biedt de volgende voordelen:

* Kodak Silver Alloy CD-R Plus is compatibel met alle CD-R-branders en
-lezers en is voorzien van de Infoguard beschermingslaag, die bestand is tegen krassen en vingerafdrukken;

* De disks voldoen aan dezelfde specificaties als de andere leden van de Kodak CD-R familie.

Over de CD-industrie
Zilveren disks zijn zeer populair geworden in de industrie omdat zij op de bekende cd-rom's lijken en omdat ze een iets hogere reflecterende capaciteit hebben dan gouden CD-Recordables. Omdat vele zilveren producten (zoals juwelen, munten en gebruiksvoorwerpen) in de loop der tijd oxideren en doffer worden, hebben diverse experts vraagtekens geplaatst bij de houdbaarheid van de huidige zilveren disks.

Kodak deelde deze bezorgdheid en besloot om geen CD-R media te produceren die slechts van een zilveren reflectielaag waren voorzien. Technici van Kodak hebben echter een andere mogelijkheid ontdekt. Door het gebruik van een zeer corrosiebestendige zilverlegering kan de gebruiksduur van Kodak CD-R Alloy Silver Plus media beduidend verhoogd worden zonder de reflecterende eigenschappen te verminderen.

Analisten verwachten dat in het jaar 2000 wereldwijd 1,5 tot 2 miljard CD-R disks verkocht zullen worden. Deze groei is te danken aan de snelle groei van het aantal cd-rom-lezers en audio CD-spelers. De sterke groei van de consumentenvraag naar voordelige, grootschalige opslagmethoden en het verschijnen van de voordelige desktop CD-recorders stimuleert eveneens de vraag naar de CD-R media.

CD-R media bieden de meest voordelige methode voor het opslaan van grote hoeveelheden digitale informatie en blijken goedkoper te zijn dan papier, floppy, JAZ en SYQUEST-disks. CD-R media zijn zowel geschikt voor kleinschalig als grootschalig vermenigvuldigen. Alle Kodak-disks hebben een opslagcapaciteit van 650 MB (74 minuten geluid) in Mode 1. De disks bieden consumenten de mogelijkheid om data te kopiëren of te archiveren in een hoeveelheid die is te vergelijken met 450 floppydisks of 240.000 A4-pagina's.

Organisaties van iedere grootte kunnen Kodak CD-R media gebruiken voor een groot aantal applicaties, inclusief archivering, intern delen van gegevens, distributie van bèta-software, professionele muziekdemo's en distributie van informatie.

Kodak Digital & Applied Imaging maakt deel uit van de Eastman Kodak Company en verzorgt snelle, gemakkelijke en effectieve end-to-end oplossingen voor digitale beeldverwerking, voor zowel zakelijk, professioneel als persoonlijk gebruik. Het productportfolio omvat alle aspecten van het digitale proces, van opname en opslag tot beeldmanipulatie en afdruk, met onder andere digitale camera's, draagbare scanners, printers en print en cd-media.

Voor meer informatie:
Kodak Nederland B.V., Contactpersoon: Adrie Breure, Tel.: 030 - 659 92 19 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Contactpersoon: Anita Blank-Schoordijk, tel.: 023 - 562 82 08.