SAP toont eerste producten EnjoySAP-initiatief

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999

SAP demonstreert computergebruik van de volgende eeuw

Eerste producten van het gebruiksvriendelijke EnjoySAP-initiatief getoond

's Hertogenbosch, 18 maart 1999 - SAP heeft de eerste resultaten getoond van haar EnjoySAP-initiatief, dat ten doel heeft om mensen gemakkelijker met de zakelijke applicaties van SAP te laten werken. Tijdens een speciaal voor dit doel belegde bijeenkomst in de SAP Laboratoria in Palo Alto, Californië, toonde het bedrijf nieuwe en bestaande SAP-oplossingen die voorzien waren van nieuwe gebruikersinterfaces. Deze interfaces zijn eenvoudiger te leren en aan te passen en daardoor gemakkelijker te gebruiken. Door software te ontwikkelen die een weerspiegeling vormt van de manier waarop gebruikers werken, kunnen deze niet alleen eenvoudiger met SAP-applicaties omgaan, maar zijn bedrijven ook in staat de leertijd te verminderen waardoor de opleidingskosten afnemen. Zo krijgen tot slot incidentele gebruikers, zoals de gemiddelde Internet-gebruiker, ook eenvoudig toegang tot de bedrijfssoftware.

"Onze beslissing om het individu voortdurend centraal te stellen binnen ons productaanbod en de ondersteuning daarvan, is van invloed op vrijwel alle onderdelen van SAP," zegt Hasso Plattner, medevoorzitter en CEO van SAP. "Door het grootschalige gebruik van Internet zijn de regels voor zakelijke applicatiesoftware drastisch veranderd. Eenvoud is essentieel geworden en EnjoySAP speelt daarop in door gebruikersinterfaces te bieden die op individuele functies zijn afgestemd."

Met het EnjoySAP-initiatief heeft SAP een holistische benadering gekozen om gebruikersinterfaces te ontwerpen. Het resultaat is dat deze interfaces grafisch en interactief zijn en voor elk persoon op maat gesneden kunnen worden. Dit gaat veel verder dan alleen maar een nieuw uiterlijk: deze interfaces houden rekening met de complete gebruikerservaring en de functies en werkzaamheden van individuen. Deze nieuwe benadering van gebruikersinterfaces combineert drie belangrijke facetten, die software eenvoudiger in het gebruik maken: de helderheid waarmee een applicatie zich aan de gebruiker presenteert, zodat de werking ervan op het eerste gezicht meteen duidelijk is; het begrip van hoe mensen met software omgaan, waardoor deze snel gebruikt kan worden; en tot slot de afstemming van de software op ieders individuele behoeften.

Op de genoemde bijeenkomst konden bezoekers EnjoySAP in actie zien met demonstraties van de nieuwe SAP R/3-oplossing, nieuwe intranetoplossingen voor SAP Employee Self Service-toepassingen en nieuwe oplossingen voor SAP Business-to-Business Procurement (SAP BBP). Deze werden allemaal gestart vanaf een zogeheten 'workplace portal' van een denkbeeldig personeelslid, waarvan de interface kan worden aangepast. Het EnjoySAP-initiatief vertegenwoordigt het streven van SAP om oplossingen te ontwikkelen die rechtstreeks gericht zijn op de eindgebruiker zelf. Daartoe probeert SAP deze gebruiker beter te begrijpen en adequaat in te spelen op diens behoeften. Dit heeft bijvoorbeeld geleid tot samenwerkingsverbanden met toonaangevende experts op het gebied van bruikbaarheid en ontwerp van software. Voorts bezocht 17 procent van de SAP-ontwikkelaars gedurende het afgelopen jaar meer dan duizend klanten en werd de EnjoySAP-wedstrijd in het leven geroepen om ideeën en suggesties van gebruikers te verzamelen, die de bruikbaarheid van de software verder kunnen verbeteren. Om het nauwe contact tussen gebruikers en SAP-ontwikkelaars ook in de toekomst voort te zetten, bevatten SAP-toepassingen van nu af aan ook de nieuwe 'Click SAP'-knop. Dit is een mechanisme waarmee gebruikers contextgevoelige feedback aan SAP-ontwikkelaars kunnen doorgeven.

De EnjoySAP-wedstrijd, die eind vorig jaar sloot, heeft meer dan duizend gedetailleerde suggesties opgeleverd om de bruikbaarheid van SAP R/3 te verbeteren. De winnaar van de eerste prijs werd eveneens op deze bijeenkomst bekend gemaakt. Dat was Marisela Castro de Ciffoni, helpdeskmedewerker voor SAP-applicaties bij Petrozuata, een oliebedrijf in Venezuela. De Europese en Aziatische winnaars zullen op de CeBIT in Hannover bekend worden gemaakt. De winnaars ontvangen elk een Volkswagen New Beetle, dat op zichzelf symbool staat voor de geboorte van een succesvol nieuw product. Ook de New Beetle is immers gebaseerd op de combinatie van een nieuwe gebruikersinterface en een bewezen platform.

"Ik vind het erg leuk om deel te nemen aan dit strategische ontwikkelproces van het EnjoySAP-initiatief," zegt winnaar Castro de Ciffoni. "Door een gebruikersspecifieke benadering te kiezen om het SAP-aanbod voortdurend te kunnen verbeteren, worden wij geholpen om de voordelen van deze applicaties steeds beter te gebruiken. Hoe meer ik deze oplossing gebruik, des te beter die me ook gaat bevallen."

Om meer te weten te komen over EnjoySAP, kunt u een bezoek brengen aan de interactieve website van SAP. Daar vindt u het laatste nieuws, commentaar van gebruikers, software en technologische informatie. Het adres luidt www.sap.com/enjoysap.

Beschikbaarheid
De eerste oplossing die met EnjoySAP uitgerust zal zijn is SAP Business-to-Business Procurement. Deze toepassing zal naar verwachting in april 1999 beschikbaar zijn. In het derde kwartaal hoopt SAP de eerste versie van Enjoy R/3 Release (SAP R/3 Release 4.6) op de markt te brengen. De nieuwe versies van SAP Employee Self Service-applicaties zullen eveneens in het derde kwartaal van 1999 beschikbaar komen.

Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfsbrede zakelijke software. De software en diensten van SAP maken van een organisatie een geïntegreerd geheel dat alle bedrijfsonderdelen bestrijkt, van de financiële administratie en de personeelsafdeling tot de productie, verkoop en distributie. Deze integratie maakt het voor bedrijven mogelijk hun ketens te optimaliseren, de banden met hun klanten te versterken en betere beleidsbeslissingen te nemen om zo een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het in 1972 opgerichte SAP is gevestigd in het Duitse Walldorf. De onderneming biedt werk aan meer dan 18.000 mensen verspreid over kantoren in meer dan 50 landen. Hoog in het vaandel staan service en ondersteuning voor de in totaal ruim 17.000 geïnstalleerde R/3-systemen. Uit recent onderzoek van de Gartner Group blijkt tevens dat SAP op het gebied van Enterprise Resource Planning (ERP)-systemen, zoals SAP R/3, een voorsprong heeft op andere leveranciers. SAP is de enige ontwikkelaar van ERP-systemen die door Gartner wordt voorzien van het predikaat 'leidend en vooruitziend'.

Noot voor redacties