Toevoeging vitamine A en D in voedsel bij convenant geregeld

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999
expostbus51

RVD/DV

MINISTERRAAD: vrijwillige toevoeging vitamine A..

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Persbericht Ministerraad

19 maart 1999

VRIJWILLIGE TOEVOEGING VITAMINE A EN D BIJ CONVENANT GEREGELD

De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om fabrikanten de mogelijkheid te bieden margarines, halvarines en bak- en braadmargarines te verrijken met vitamine A en D. Het huidige Nederlandse beleid voorziet in een verplichting tot vitaminering, maar een dergelijke verplichting is niet meer in overeenstemming met de Europese regelgeving. Nu wordt de toevoeging van vitamine A en D vrijwillig. Omdat echter een teveel aan deze vitamines schadelijk kan zijn voor de gezondheid wordt wel voorzien in een maximum gehalte dat mag worden toegevoegd.

Tegelijkertijd heeft minister Borst met het Nederlandse bedrijfsleven een convenant afgesloten waarin de partijen afspreken de margarines, halvarines en bak- en braadmargarines te blijven vitamineren. De minister acht dit noodzakelijk uit het oogpunt van de volksgezondheid. Een tekort aan vitamine A kan leiden tot nachtblindheid, een daling van het weerstandsvermogen tegen infecties en tot bloedarmoede. Vitamine D is een belangrijke vitamine ter voorkoming van rachitis (Engelse ziekte) en osteoporose. Margarines en andere smeerbare vetproducten vormen een belangrijke bron van vitamine A en D en zijn noodzakelijk om het v¢¢rkomen van bovengenoemde gebreksziekten en aandoeningen in Nederland zoveel mogelijk te beperken.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD, 19.03.1999

19 mrt 99 20:06