Intel lanceert de Pentium® III Xeon(tm) processor

Datum nieuwsfeit: 19-03-1999

Intel lanceert de Pentium® III Xeon(tm) processor tijdens CeBIT 1999

Nieuwe Intel-processor biedt hoger prestatieniveau voor mid-range en high-end servers en workstations in het Internet-tijdperk

Rotterdam, 19 maart 1999 - Intel annonceert de Pentium® III Xeon(tm) processor op 500 en 550 MHz, de snelste Intel-processor voor mid-range en high-end servers en workstations. Deze nieuwe processor onderstreept het streven van Intel zo snel mogelijk om de allernieuwste technologie te leveren voor de high-end zakelijke markt.

In eerste instantie zal Intel de 500 MHz-versies van de Pentium III Xeon-familie leveren, voorzien van 512 KB, 1 MB of 2 MB Level 2 cache, geschikt voor gebruik in servers en workstations met 2, 4, 8 of meer processors. Een 550 MHz-versie met 512 KB

voor servers en workstations met 2 processors zal naar verwachting volgende maand leverbaar zijn. De 550 MHz-versies met 512 KB, 1 MB of 2 MB L2 cache voor gebruik in servers met 4, 8 of meer processors zullen later dit jaar beschikbaar komen.

Intel heeft tevens de Profusion(tm)-chipset aangekondigd, een belangrijke bouwsteen voor servers met 8 processors. Deze chipset maakt het mogelijk om op standaards gebaseerde high-end servers te bouwen, gericht op bedrijfskritische en dataintensieve toepassingen. De Profusion-chipset voor servers met 8 processors zal naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar beschikbaar komen. De eerste servers die gebruikmaken van deze chipset worden verwacht in het derde kwartaal.

"De Pentium II Xeon processor was de eerste processor die een zeer hoge prijs/prestatieverhouding bood voor zowel de zakelijke als de technische markt. Met de nieuwe Pentium III Xeon processor vervolgen we deze weg. Servers met 8 Pentium III Xeon processors bieden een ongekend hoog prestatie-vermogen, en voorzien in de meest veeleisende automatiseringsbehoeften," stelt Olivier Rivière, Workstation Marketing Manager, Intel Architecture EMEA. "De lancering van de Pentium III Xeon processor is een belangrijke stap vooruit op het gebied van het absolute prestatievermogen dat beschikbaar is voor veeleisende workstation-applicaties, met name voor 3D-graphics en andere vormen van beeldmanipulatie. Hiermee wordt de Intel-architectuur nog interessanter voor gebruikers van grafische workstations."

Pentium III Xeon processor - de drijvende kracht achter zakelijke intranetten en web sites De nieuwe Pentium III Xeon processor vormt in combinatie met de op 26 februari jl. geïntroduceerde Pentium III processor de optimale basis voor client/server-netwerken. Zakelijke web sites die draaien op servers met Pentium III Xeon processors beschikken over de mogelijkheid om de interactiviteit van deze web sites te vergroten en gebruikers een intuïtieve en aantrekkelijke interface te bieden. Servers die zijn gebaseerd op de Pentium III Xeon processor zijn bij uitstek geschikt voor e-business, door te zorgen voor een nauwe integratie van belangrijke zakelijke systemen, de naadloze koppeling van alle partners en een snelle reactie op de wensen van klanten.

Het hoogste prestatieniveau voor servers en workstations De nieuwe server-motor van Intel biedt snelheden tot maximaal 550 MHz waarmee een hogere verwerkings-snelheid voor Internet-applicaties wordt bereikt. Ook worden, dankzij technieken zoals multiprocessing en clustering, oplossingen mogelijk van iedere gewenste omvang.

Meer informatie over de prestaties van de Pentium III Xeon processor is te vinden op: www.intel.com/procs/servers/performance/benchmark.htm en www.intel.com/procs/servers/performance/news.htm.

Servers gebaseerd op Pentium III Xeon processors bieden de hoogste 2- en 4-processor Internet-server prestaties, hetgeen resulteert in snellere reactietijden en een hoger aantal e-commerce transacties. Pentium III Xeon-servers behalen een aanzienlijk hoger prestatieniveau de beste equivalente RISC-platforms voor servers met 2, 4 en 8 processors. De TPC-C*

benchmark toont aan dat op Intel gebaseerde servers de oplossingen van concurrenten voorbijstreven in zowel het pure prestatievermogen als de kosten per transactie. Meer informatie over server-benchmarks is te vinden op marks/ www.intel.com/procs/servers/xeon/benchmarks/.

De Pentium III Xeon processor biedt het hoogste prestatieniveau op de Intel-architectuur voor de gebruikers van workstations. Het is de beste processor voor het draaien van high-end workstation-applicaties die hogere prestaties en snellere reacties vereisen, met grotere en complexere datasets werken en snelle grafische prestaties nodig hebben. Voorlopige tests, uitgevoerd en volledig gedocumenteerd door Intel, tonen aan dat een werkstation met een Pentium III Xeon processor en een Intergraph I3D een score behaalt van 38 op de Bench 98* benchmark, die gebaseerd is op Pro/engineer van Parametric Technology. Meer informatie over workstation-benchmarks is te vinden op: www.intel.com/businesscomputing/wrkstn/mid_range/benchmark_land ing.htm.

Technologische innovatie De Pentium III Xeon processor bevat een aantal technologische innovaties van Intel - de Internet Streaming SIMD Extensions - 70 nieuwe instructies die voordelen bieden voor zowel workstations als servers, door de prestaties van 'streaming media' en geheugenintensieve applicaties te verhogen. Dankzij deze nieuwe instructies kunnen servers die gebaseerd zijn op de Pentium III Xeon processor de prestaties van TCP/IP-netwerken optimaliseren, hetgeen over het algemeen een prestatieverbetering oplevert van 5 tot 10 procent in netwerk-intensieve omgevingen - zoals web servers - zonder additionele investeringen. Nieuwe video/audio server-applicaties zullen profiteren van een hogere video- en audiokwaliteit, en verbeterde spraakherkenningstechnieken die geïntegreerd zijn met zakelijke applicaties. De nieuwe toepassingen die mogelijk zijn met de Internet Streaming SIMD

Extensions bieden een hogere productiviteit en een hogere waarde door middel van encryptie en compressie, voor de snelle en veilige transmissie van gegevens over het netwerk.

Voor gebruikers van workstations bieden de Internet Streaming SIMD Extensions andere voordelen. De manipulatie van 3D-graphics zal sneller verlopen dankzij geoptimaliseerde drivers die gebruikmaken van de nieuwe instructies. Dit resulteert in betere graphics, met name bij oplossingen op basis van OpenGL, zonder dat de eigenlijke softwaretoepassing aangepast hoeft te worden. Vertegenwoordigers van de workstation graphics-industrie zullen dergelijke oplossingen demonstreren tijdens CeBIT 1999. Vele typische workstation-toepassingen behalen aanzienlijke hogere prestaties wanneer ze zijn geoptimaliseerd voor de nieuwe instructies. Voorbeelden van de gebieden waar dit duidelijk merkbaar zal worden, zijn: wetenschappelijk onderzoek, beeldbewerking, het creëren van digitale content, mechanisch ontwerp, de automatisering van elektronische ontwerpen en financiële diensten. Applicatieontwikkelaars kunnen van de nieuwe instructies profiteren door ze direct bij de ontwikkeling van hun software toe te passen, maar ook door ontwikkeltools te gebruiken die geoptimaliseerd zijn voor de nieuwe instructies. Deze ontwikkeltools worden zowel door Intel als door andere leveranciers geleverd.

Een stabiel, schaalbaar en goed beheersbaar platform voor IT-organisaties Servers die zijn gebaseerd op de Pentium III Xeon processor bieden een stabiel automatiseringsplatform dat op rendabele wijze voorziet in high-end automatiseringsbehoeften. De overgang van de Pentium II Xeon naar de Pentium III Xeon processor wordt gemakkelijker gemaakt doordat er slechts minimale her-kwalificatie tests nodig zijn voor systemen, waarmee de stabiliteit voor de rest van 1999 wordt verzekerd. Ook het feit dat er een algemene basisarchitectuur is, die minder beheer nodig heeft en daardoor rendabeler is, betekent een belangrijk voordeel.

De Pentium III Xeon processor is tevens voorzien van het optioneel in te schakelen processor-serienummer (PSN), dat samenwerkt met beveiligingsoplossingen om bijvoorbeeld te zorgen voor beter beveiligde Internet-transacties. IT-managers kunnen het processor-serienummer gebruiken voor inventarisbeheer, doordat zij bijvoorbeeld servers en applicaties beter kunnen volgen over het netwerk.

De Pentium III Xeon processor beschikt tevens over geavanceerde beheerfuncties zoals warmtesensoren die actief de temperatuur controleren, en ECC (Error Correcting Code) die zorgt dat de integriteit van bedrijfskritische gegevens bewaard blijft.

Servers met 8 processors voldoen aan de hoogste eisen Servers die zijn gebaseerd op de Profusion-chipset bieden een zeer hoog prestatieniveau, dankzij een nieuw ontwerp voor de ondersteuning van 8 processors, het geheugen en de I/O-architectuur. Met servers gebaseerd op 8 Intel-processors zullen voor het eerst ook de gebruikers van high-end servers profiteren van de lagere kosten die het resultaat zijn van de productie van grote aantallen. De overgang van een server met 4 processors naar een server met 8 processors creëert capaciteit voor groei, prestaties en een stabiele, bedrijfszekere architectuur waarop verschillende besturingssystemen draaien, zoals SCO* Unixware, Solaris*, Linux* en Microsoft* Windows NT.

Sterke groei van servers en workstations met Intel-processors in Europa Met de introductie van de Pentium II Xeon processor, in juni 1998, hebben standaard benchmarks aangetoond dat op Intel gebaseerde servers een hoger prestatieniveau bieden dan vergelijkbare RISC-architecturen. Voorspellingen van Dataquest* voor de groei van Intel-gebaseerde servers in de Euopese markt duiden op een jaarlijkse groei van 20 procent gedurende de komende vier jaar. Hiertegenover staat een voorspelde afname in het volume van servers met concurrerende architecturen. Deze groei van de markt voor Intel-servers wordt met name veroorzaakt door de groei van Internet en de snelle acceptatie van de Pentium II Xeon processor. Voor de workstation-markt voorspelt Dataquest een jaarlijkse groei van 26 procent voor Intel-gebaseerde workstations tussen 1999 en 2003. Deze groei is met name het gevolg van het prestatieniveau en de prijs/prestatieverhouding van Intel-gebaseerde systemen, de beschikbaarheid van kwalitatief hoogwaardige grafische oplossingen in combinatie met een ruime keuze aan workstation-applicaties, en de voordelen van een naadloze integratie met de zakelijke IT-infrastructuur.

Ondersteuning vanuit de industrie Systemen die zijn gebaseerd op de Pentium III Xeon processor zijn over de hele wereld verkrijgbaar van toonaangevende producenten zoals Compaq, Dell, Fujitsu, HP, IBM, Intergraph Computer Systems, Maxdata, Silicon Graphics en Siemens.

Productspecificaties en prijzen De kern van de Pentium III Xeon processor, met 9,5 miljoen transistors, is gebaseerd op Intels geavanceerde P6-microarchitectuur en wordt geproduceerd op basis van een 0,25 micron proces. De 500 MHz-versie, met 512KB, 1 MB of 2 MB L2 cache is per direct verkrijgbaar. In hoeveelheden van 1.000 stuks bedraagt de stuksprijs $931 voor 512 KB-versie, $1980 voor de 1 MB-versie en $3692 voor de 2 MB-versie.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie: Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Karin van Geelen, telefoon ++31

(0)23 562 82 08.

Intel en Pentium zijn handelsmerken van Intel Corporation in de Verenigde Staten en andere landen.
*Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.

Noot voor redacties