FNV: Tijd niet rijp voor Europees werkgelegenheid

FNV

FNV: Tijd niet rijp voor Europees werkgelegenheid

Embargo tot zaterdag 20 maart 1999 . 10.00 uur

FNV: Tijd niet rijp voor Europees werkgelegenheidspact Het Werkgelegenheidspact, waaraan door EU-voorzitter Duitsland wordt gewerkt, dreigt een dictaat tot loonmatiging te worden. Daar zal de FNV niet aan meewerken. Dat zegt FNV-voorzitter Lodewijk de Waal tijdens de bijeenkomst .Aan de slag met Europa. in Utrecht.

De Duitse regering heeft grootse plannen met het Werkgelegenheidspact waarover in juni op de Top van Keulen overeenstemming moet worden bereikt. De FNV is daar niet enthousiast over. De Waal: .We maken in Nederland alleen maar afspraken over loonontwikkeling, omdat we er arbeidstijdverkorting, scholing of verbetering van de positie van uitzendkrachten voor terug krijgen. Daar zijn we op Europees niveau nog lang niet aan toe. De Europese werkgeversorganisatie UNICE is helemaal niet onderhandelingsgericht. Regelmatig weigeren ze gewoonweg te onderhandelen..

De voorzitter van Nederlands grootste vakcentrale meent dat de Europese werkgevers alleen bereid zullen zijn te onderhandelen als de vakbeweging hen daartoe dwingt. .We moeten eerst tonen dat we het arbeidsvoorwaardenbeleid over de grenzen heen kunnen coördineren. Vanuit de kracht als onderhandelingspartner die we zo opbouwen kunnen pas afspraken tot stand komen..

Tijdens de FNV-kaderbijeenkomst .Aan de slag met Europa. zegt de FNV-coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid, Henk van der Kolk, dat in het Verdrag van de Europese Unie het recht op collectieve onderhandelingen en op collectieve actie moet worden vastgelegd. Zolang dat niet is gebeurd, verwacht hij niet dat er Europese cao.s tot stand zullen komen.

Voor nadere informatie:
FNV Voorlichting, Jeroen Sprenger, tel. 020 581 6552 (w), 020 4090349 (p)

19 mrt 99 17:17