Politiebericht Drenthe

15:55 zondag 21 maart 1999

Ernest Zinsmeyer 0622 662875

MEPPEL
Auto in sloot na drankgebruik
Vrijdagnacht rond 5.30 belandde een 39-jarige man uit Zwolle met zijn auto in de sloot naast de A28. Hij bleek teveel te hebben gedronken. Bij de ademtest blies hij 365, ongeveer 0,85 promille. Zijn rijbewijs, dat reeds ongeldig was verklaard, is nu ingenomen.

Rijden onder invloed
Vrijdagnacht rond 1.45 uur reed een 29-jarige man uit Steenwijk met zijn auto over de Steenwijkerstraatweg, terwijl hij onder invloed van alcohol verkeerde. Bij de ademtest blies hij 335, ongeveer 0,76 promille. Na te zijn verhoord kreeg de man een snelrechtdagvaarding mee.

Alcoholcontrole
Vrijdagnacht is op diverse locaties in Meppel een alcoholcontrole gehouden. Daarbij moesten 655 bestuurders een blaastest afleggen. Een bestuurder bleek teveel te hebben gedronken. Dat was op de Steenwijkerstraatweg. Zie het voorgaande bericht.

Rijden onder invloed
Vrijdagnacht rond 3.30 uur reed een 44-jarige automobilist uit Ringe (Duitsland) over de Dordsestraat, terwijl hij teveel gedronken had. Hij blies bij de ademtest 630, ongeveer 1,5 promille. In overleg met Justitie is aan de man een transactievoorstel gedaan van F 1350.- Dit boetebedrag heeft hij ter plaatse voldaan.

ZUIDWOLDE
Auto-inbraak
Vrijdagnacht rond 5.00 uur is aan de Kerkenbosweg een geparkeerde auto opengebroken. De 27-jarige eigenaar uit Hoogeveen is zijn autoradio kwijt. Een getuige zag omstreeks die tijd een man met een fors postuur weglopen in de richting van de Bernardlaan. De man had kort donker haar, droeg een korte donkere jas met een lichtgevende streep op de rug.

NORG
Poging auto-inbraak
Vrijdagmiddag meldde een 29-jarige man uit Norg bij de politie dat iemand dondernacht had geprobeerd zijn auto open te breken. Deze stond geparkeerd op het Boersmapad. De antenne was afgebroken. Het is de dader niet gelukt de auto open te breken. Vermoedelijk is hij/zij bij deze actie gewond geraakt, omdat er nogal wat bloed aan de auto zat.

Diefstal lege flessen
Vrijdagavond werd een 35-jarige man uit Emmen bij een restaurant in de Hoofdstraat betrapt op diefstal van een aantal lege flessen. Dit was de derde keer in zeer korte tijd dat de man hier was betrapt. Hij is aangehouden en in verzekering gesteld. Hij heeft zich aan vermoedelijk nog meer van dit soort feiten schuldig gemaakt, en zal hierover worden gehoord. Deze man is een bekende van de politie, en is een drugsverslaafde.

Automobilist deelt klappen uit
Vrijdagmiddag rond 16.30 uur gebaarde een automobilist naar een 47-jarige man uit Emmen dat hij met zijn auto moest stoppen. Dat gebeurde in de omgeving van het zwembad in Emmen. De man uit Emmen reed daar met zijn auto. Hij stopte en draaide zijn raam open. De andere man, rijdend in een witte Renault, stopte achter hem. Voordat hij in de gaten had wat er gebeurde kreeg hij een vuistslag in zijn gezicht. De Emmenaar liep een fikse bloedneus op, en deed hiervan aangifte. Aan de hand van het kenteken zal de dader worden opgespoord. Het is niet bekend wat de aanleiding is geweest van deze mishandeling.

ASSEN
Geheime zender uit de lucht gehaald
Vrijdagmiddag omstreeks 15.15 uur heeft de politie, samen met de controledienst van de PTT, aan de Talmastraat een geheime zender in beslag genomen. De eigenaar, de 30-jarige bewoner, kreeg een proces-verbaal. Hij zond uit onder de naam "Bloemendaal".

BEILEN
Aanrijding met alcohol
Zaterdagmiddag omstreeks 13.15 uur reed een 40-jarige man uit Beilen met zijn auto over de Dingspelstraat. Hij nam een bocht nogal ruim en botste daardoor tegen een tegemoetkomende auto. Deze werd bestuurd door een 24-jarige vrouw uit Westerbork. De bestuurder uit Beilen bleek gedronken te hebben. Hij blies bij een ademtest 330, ongeveer 0,75 promille. Hij kreeg hiervoor een snelrechtdagvaarding mee.

NIEUW-AMSTERDAM
Aanrijding met alcohol
Zaterdagnacht rond 3.00 uur reed een 41-jarige man uit Emmen met zijn auto over de Dikkewijk. Ter hoogte van de Herendijk moest hij volgens zijn verklaring uitwijken voor een overstekende ree. Daarbij kwam hij naast de rijbaan, ramde een lichtmast, twee bomen, en een verkeersbord. Daarna kwam hij tot stilstaan. Hij bleek teveel te hebben gedronken. Bij de ademtest blies hij 470, ongeveer 1,15 promille. Ook hij kreeg hiervoor een snelrechtdagvaarding uitgereikt.

LEUTINGEWOLDE
Aanrijding met letsel
Op de Turfweg vond zaterdagavond rond 20.30 uur een aanrijding met gewonden plaats. Een 19-jarige automobilist uit Leek botste daar frontaal tegen een personenauto, bestuurd door een 24-jarige man uit Roden. De man uit Roden zag de tegenligger met groot licht recht op zich af komen, remde daarom, en stond volgens zijn verklaring nagenoeg stil op het moment van de botsing. De man uit Leek liep enkele diepe snijwonden aan zijn gezicht op. Een inzittende van hem, een 20-jarige man uit Leek, liep een slagaderlijke bloeding op onder zijn kin. De man uit Roden, op het eerste gezicht ongedeerd, is uit voorzorg met de andere betrokkenen overgebracht naar het Academisch Ziekenhuis in Groningen.

KLIJNDIJK
Aanrijding met letsel door alcohol
Zaterdagmiddag omstreeks 14.15 uur ontstond op de Odoornerweg, nabij de Rijksweg 34, een frontale aanrijding tussen twee personenauto's. Een 33-jarige man uit Exloo die uit de richting Emmen kwam, raakte volgens een getuige met zijn rechterwielen in de berm. Na een te sterke stuurcorrectie kwam hij op de linkerweg helft terecht. Daar botste hij frontaal op een tegenligger, bestuurd door een 45-jarige man uit Odoorn. Diens 43-jarige echtgenote raakte gewond. Zij is met rugklachten overgebracht naar het Scheperziekenhuis in Emmen. De 12-jarige zoon van de man uit Exloo liep hoofdletsel op. Ook hij is naar het Scheperziekenhuis gebracht. De automobilist uit Exloo bleek zwaar onder invloed van alcohol. Hij is aangehouden, zij het met enig verzet. Bij een ademtest blies hij 875, ongeveer 2 promille. Zijn rijbewijs was reeds ingevorderd na een aanrijding in januari van dit jaar. Bovendien had hij een ontzegging van de rijbevoegdheid.

HOOGEVEEN
Automobilist onder invloed
Zaterdagnacht omstreeks 2.30 uur reed een 30-jarige automobilist uit Elim op de Willemskade, terwijl hij onder invloed van alcohol verkeerde. Bij de ademtest blies hij 285, ongeveer 0,65 promille. Hij kreeg een snelrechtdagvaarding mee.

Woninginbraken
Zaterdagavond tegen 21.45 uur merkte een 80-jarige vrouw bij thuiskomst in haar woning aan de Parallelweg dat er was ingebroken. Een ruit aan de zijkant was ingeslagen. Voor zover bekend wordt er niets vermist. Ongeveer een uur later kwam een 67-jarige bewoner van de Duindoorn thuis, en bleek ook slachtoffer van een woninginbraak te zijn. Om binnen te komen is hier een raam in de keuken geforceerd. Uit de woning zijn een stereotoren, een fiets en enkele sieraden gestolen.

Woninginbraak
Zaterdagavond tegen 23.45 uur merkte een 56-jarige bewoner van de Gerard ter Borchstraat bij thuiskomst dat er was ingebroken. Om binnen te komen werd een ruit van de achterdeur verwijderd. Uit de woning is onder andere een magnetron en een stereotoren weggenomen.

GASTEREN
Woninginbraak
Zaterdagavond, even na middernacht, kwam de 49-jarige bewoner van een woning aan de Gagels thuis. Hij zag dat een ruit aan de voorzijde was vernield en dat er diverse goederen waren gestolen, zoals een computer en een fotocamera.

Woninginbraak
Zaterdagnacht omstreeks 4.00 uur bleek er te zijn ingebroken in een woning aan het Lippepad. De zoon des huizes zag bij thuiskomst dat de voordeur op een kier stond. Uit de woning is een videorecorder weggenomen.

Snelkraken
Zaterdagavond tegen 22.00 uur werd een ruit ingegooid van een winkel aan de Weiersstraat. Daarna werd in de winkel een vitrinekast kapotgeslagen. Uit de vitrine zijn twee autoradio's weggenomen.
Iets eerder, tegen 20.45 uur, was een winkel aan de Ceresstraat aan de beurt. Daar werd met een klinker het raam van de toegangsdeur vernield. Hier is nog niet bekend wat er is weggenomen.

Snelkraak
Zaterdagnacht omstreeks 0.15 uur werd een ruit van een kledingzaak ingegooid aan de Noorderstraat. Uit de winkel werden zo'n 20 spijkerbroeken van F 180.- per stuk weggenomen. Kort na de kraak hadden getuigen twee mannen zien wegrennen. De politie trof de broeken aan in een steegje en kon kort daarna een van de verdachten aanhouden, een 16-jarige jongen uit Emmen. Hij zit nog vast. De politie is nog op zoek naar zijn mededader.

AALDEN
Gewapende overval tankstation
Zaterdagavond omstreeks 20.30 uur is een gewapende overval gepleegd op een tankstation aan de Aelderstraat. Twee mannen bedreigden de eigenaar met een vuurwapen en maakten een paar honderd gulden buit. Daarna renden ze weg in de richting van het "Wapen van Aalden". De 18-jarige zoon van de eigenaar rende achter de mannen aan, waarna een van de daders met een vuurwapen op hem schoot. Daarna wisten de daders te ontkomen. Kort na de overval trof de politie een auto aan in de Aelderhof. Volgens getuigen hoorden bij deze auto twee mannen, van wie de signalementen overeenkwamen met die van de daders van de overval. Later in de nacht zijn in Marknesse de 28-jarige eigenares van deze auto, en haar 22-jarige echtgenoot aangehouden. Zij worden momenteel verhoord omtrent hun mogelijke betrokkenheid. Bij de aanhouding werd ook een vuurwapen aangetroffen en in beslag genomen.

Coniferen in brand gestoken
Vrijdagnacht zijn op verschillende plaatsen coniferen in brand gestoken. Dat gebeurde in de Zadelmakerstraat, de Hildenheugte en de Roegoorn.

HOOGEVEEN
Politie en flatbewoners op jacht naar hangbuikzwijn Zondagochtend tegen 8.00 uur heeft de politie samen met een aantal flatbewoners aan de Helios een losgebroken hangbuikzwijn kunnen vangen. Het dier kon na een lange jacht een paardentrailer in worden gejaagd, waarna het kon worden afgevoerd naar een kinderboerderij in Stuifzand. Daar kan het voorlopig verzorgd worden. Een en ander in afwachting van de eigenaar.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe