Politiebericht Schiedam

Datum nieuwsfeit: 22-03-1999

22 maart 1999

Vurige nacht in schiedam en rotterdam
SCHIEDAM / ROTTERDAM -- In de nacht van zaterdag op zondag, tussen 02.00 uur en 04.00 uur, braken op drie locaties in Schiedam (Warande, Fokkerstraat en de Algerastraat) en op de Overschieseweg in Rotterdam branden in opslagloodsen uit.
Vanwege het aantal branden en de hevigheid daarvan werd door de brandweer de GRIP-procedure opgestart en werd met groot materieel de branden bestreden, waarbij assistentie werd verkregen van brandweereenheden uit andere districten.
Op de Warande in het centrum van Schiedam brak brand uit in een bedrijfsruimte van een daar gevestigd garagebedrijf. De loods waar autobanden en auto-onderdelen lagen opgeslagen brandde geheel uit. Vanwege de sterke rookontwikkeling werden de bewoners van de aan de overzijde van de Warande gelegen Nieuwe haven geadviseerd deuren en ramen te sluiten. Op de Fokkerstraat werd later die nacht rond drie uur een uitslaande brand gemeld. Daar brandde een opslagloods waarin specerijen en cacaobonen lagen opgeslagen geheel uit. Rond vier uur werd op de Algerastraat een brandende stapel palets aangetroffen welke de gealarmeerde brandweer na korte tijd wist te blussen. Korte tijd later brak brand uit in een aluminiumhandel aan de Overschieseweg in Rotterdam. Het bedrijf brandde grotendeels uit. Zondagochtend kort voor negen uur waren alle branden onder controle. Het nablussen door de brandweer zal nog geruime tijd in beslag nemen. De technische recherche zal een onderzoek instellen naar de achtergronden van de branden. Op enkele locaties werd een brandhaard buiten de loodsen aangetroffen. Brandstichting wordt daarom zeker niet uitgesloten.

Grote hennepkwekerij ontmanteld
SCHIEDAM -- Politiepersoneel van het district Schiedam stelde vrijdagmiddag, na een tip van politiecollega's van een andere regio over een hennepkwekerij, een onderzoek in een pand aan de Van Deventerstraat in.
Op zowel de beneden- als bovenverdieping werd een grote in bedrijf zijnde hennepkwekerij aangetroffen en ontmanteld. Zo'n 3.000 hennepplanten, alsmede de voor de groei benodigde apparatuur, werden in beslag genomen. Uit onderzoek door medewerkers van het elektriciteitsbedrijf bleek dat de voor de kwekerij benodigde stroom illegaal werd afgetapt.

Brand in woning
SCHIEDAM -- Zaterdagmorgen omstreeks kwart over acht ontstond brand in een woning op de tweede etage van een pand aan de P.J. Troelstralaan. Alle bewoners konden de woning tijdig verlaten. Uiteindelijk moestern wel zeven personen, onder wie een baby, met ademhalingsmoeilijkheden naar het Schieland- en Holyziekenhuis worden gebracht. De brand is ontstaan in een slaapkamer, vermoedelijk omdat één van de kinderen met vuur gespeeld zou hebben. De brandweer gaf om 8.36 uur het sein brand meester. Omliggende woningen liepen door de brand waterschade op. De technische recherche stelt een ander onderzoek in.