Omroep Utrecht RTV richt nieuwe radiostudio's in

Datum nieuwsfeit: 22-03-1999
OMROEP UTRECHT RTV RICHT NIEUWE RADIOSTUDIO’S IN

UTRECHT. Omroep Utrecht RTV innoveert haar radio-studio’s en
-uitzendstraat volgens een modern en digitaal totaalconcept. De omroep heeft voor de uitzendautomatisering van het radiosignaal, in navolging van een groot aantal landelijke en regionale radiostations, gekozen voor Dalet van Music & Images Broad-cast Services BV.

Dalet wordt geïnstalleerd in de nieuwe studio’s van de omroep, het Mediacentum Utrecht aan de Hengeveldstraat in de Domstad. Doorslaggevende redenen voor de keuze is de multifunctionaliteit van het systeem, de IT-filosofie op de langere termijn en de aansluiting die het systeem biedt met de Dalet-omgevingen van andere omroepen.

De configuratie bestaat uit een Novellnetwerk, dat is opgebouwd uit een dedicated fileserver en twee werkstations. Op de werkstations kunnen audio-files geladen en afgespeeld worden. Dit kan tegelijkertijd gebeuren, omdat de software multiuser en multitasking is. In de praktijk betekent dit dat op de ene werkplek een overgang tussen een jingle en een plaat kan worden voorbereid, terwijl op de andere werkplek hetzelfde nummer ON AIR is. Ook leent Dalet zich uitstekend voor het nieuwstoepassingen: een reportage kan op de productiecomputer worden gemonteerd en op de fileserver opgeslagen, waarna de presentator of technicus de reportage vanaf de uitzend-pc instart. Op de uitzend-pc’s afspelen van vier bronnen (b.v. twee radio- en twee tv-zenders) mogelijk maakt.

22 maart 1999

Informatie:
Peter van Klei (Music & Images) tel: 035 - 6214222 Chris van Oosterzee (Omroep Utrecht RTV) tel: 030 - 2737007.