Shell voert draadloos betalen aan pomp grootschalig in

Datum nieuwsfeit: 23-03-1999

23-03-1999

Shell voert draadloos betalen aan pomp grootschalig in

ROTTERDAM - Shell gaat als eerste oliemaatschappij in Europa over tot de grootschalige invoering van het draadloos betalen aan de pomp. Shell Easypay is snel, gemakkelijk en veilig betalen door middel van een chip die in een sleutelhanger is bevestigd. Een in de pomp gemonteerde ontvanger herkent de chip, waarna automatisch het na het tanken verschuldigde bedrag van de rekening wordt afgeboekt. Morgen geven topman Roel Pieper van Philips, dat de technologie ontwikkelde en levert, en Pat O’Driscoll (president Shell Retail International) op Shell-station Den Ruygen Hoek (nabij Schiphol) het officiële startsein voor Shell Easypay.

Shell Nederland Verkoopmaatschappij B.V. voert Easypay op circa honderd benzinestations in Nederland in. Shell verwacht dat aantal successievelijk te kunnen uitbreiden. Na Nederland zal Shell mogelijk ook in andere Europese en niet-Europese landen Easypay invoeren. In de Verenigde Staten is het draadloos betalen aan de pomp in korte tijd zeer populair geworden.

Een proef die Shell vorig jaar bij 4 stations in de Randstad met draadloos betalen aan de pomp hield, verliep uiterst succesvol. De circa 1000 automobilisten die aan de proef meededen, bleken deze moderne betalingswijze bijzonder op prijs te stellen. Zij waardeerden vooral de snelheid en het gemak. Automobilisten die van Shell Easypay gebruik maken, houden hun sleutelhanger met chip voor een kaartlezer in de pomp en voeren hun pincode in. Na het tanken hoeft de klant niet naar binnen om aan de kassa af te rekenen. Het verschuldigde bedrag wordt automatisch van zijn bank- of girorekening afgeschreven. Zakelijke rijders kunnen Shell Easypay koppelen aan hun euroShell-card of Travel-card.

Philips Semiconductors ontwikkelde en levert de technologie voor Easypay. Deze zogeheten MIFARE-technologie heeft zijn betrouwbaarheid in de praktijk ruimschoots bewezen. Met meer dan
2,5 miljard transacties is de open MIFARE-technologie de wereldwijde standaard geworden voor dit soort toepassingen. Het wordt ondermeer toegepast in openbaar vervoer systemen overal ter wereld. Shell en Philips verwachten dat deze wijze van betalen over enkele jaren gemeengoed zal zijn. De twee bedrijven hebben een overeenkomst getekend die het voor Shell mogelijk maakt wereldwijd deze technologie toe te passen voor Shell Easypay. Philips levert niet alleen de met een microchip uitgeruste sleutelhangers. Ook de in de pomp bevestigde ontvangers zijn van Philips-makelij.

De circa 100 Shell-stations die met Easypay zijn uitgerust, bevinden zich met name in de Randstad en langs snelwegen. Hiervoor is gekozen omdat Shell met Easypay vooral tijdwinst en gemak biedt aan de 'veelrijder'. Met Easypay kunnen benzine en diesel worden afgerekend. Om technische redenen is het systeem nu nog niet beschikbaar op de LPG-pompen. Op een aantal stations zijn exclusieve Easypay pompen: specifieke pompen, uitsluitend voor de Easypay-klant. Bang om zijn Air Miles mis te lopen hoeft de Easypay-klant niet te zijn. Die worden automatisch bijgeschreven.