Pinault-Printemps investeert 3 miljard dollar in Gucci

rabobank

Pinault-Printemps investeert USD 3 mrd in belang 40%

GucciBeursmedia/Betten, 19/3/1999

Gucci heeft bekendgemaakt dat het Franse concern Pinault-Primtemps-Redoute circa USD 3 miljard investeert in een belang van 40% in Gucci. Daarmee zal Gucci het platform voor het Franse bedrijf worden voor expansie in de luxe goederensector. Pinault-Printemps-Redoute zal het belang de komende 5 jaar niet uitbreiden, aldus Gucci. Aandelen Gucci zijn aan Pinault-Printemps-Redoute uitgegeven tegen een koers van USD 75 per aandeel, hetgeen 13% meer is dan het koersgemiddelde van de afgelopen 10 beursdagen.

De invloed op de winst per aandeel Gucci zal volgens het bedrijf neutraal zijn. De transactie zal bijdragen aan de winst per aandeel van Pinault-Printemps-Redoute. Volgens Gucci zijn bestuursvoorzitter D. de Sole en hoofdontwerpen T. Ford volledig gecommiteerd aan de nieuwe alliantie.

Gucci geeft 39.007.133 aandelen (40% van het uitstaand aandelenkapitaal, exclusief de aandelen uitgegeven aan de werknemersstichting) uit voor USD 75 per aandeel. 'De transactie zal naar vewachting neutraal zijn voor de winst per aandeel Gucci zolang Gucci het geld in bezit houdt. Het zal naar verwachting bijdragen aan de winst van Gucci na acquisities', aldus het bedrijf.

Volgens Gucci zal de transactie een 'nieuwe kracht' in de luxe goederensector creeeren met significante bronnen om te groeien via acquisities.

'Het vertegenwoordigt een unieke alliantie tussen Pinault-Printemps-Redoute en Gucci. Gucci zal ideaal gepositioneerd zijn om voordeel te halen uit de consolidatie van de wereldwijde luxe goederensector door deze substantiele kapitaalinjectie en door de mate waarin zij in staat is om Pinault-Printemps-Redoute's bewezen expertise in de waardevergrotende groei te exploiteren', aldus Gucci.