Indices Azie sluiten lager, Nikkei verliest 2,2%

rabobank

Stemming Azië: indices sluiten lager, Nikkei verliest 2,2%

Beursmedia/Betten, 23/3/1999

In Azië zijn alle toonaangevende aandelenindices dinsdag lager de dag uitgegaan. De Nikkei moest het grootste verlies incasseren. De graadmeter sloot 2,20% lager. De Hang Seng-index eindigde 0,60% in de min en de Straits Times-index liet 0,32% liggen. De telecomaandelen in de regio lieten een gemengd beeld zien, terwijl de grote financials allemaal in koers terugmoesten.
De Nikkei-index sloot voor de tweede keer in zes sessies in de min. Beleggers vrezen dat de 18%-stijging van de beurs in de afgelopen drie weken niet reeel is. De index zette een slotstand van 16.019,10 op het bord, een min van 359,68 ofwel 2,20%. Marktpartijen schreven een deel van de daling toe aan winstnemingen.

Maandag was de beurs van Tokio gesloten. Vooral de financials in Tokio werden dinsdag geplaagd door winstnemingen. Telecomaandelen werden aangemoedigd door het nieuws dat British Telecommunications en AT&T in de laatste fase van onderhandelingen zijn over het nemen van een belang in Japan Telecom.

De Hang Seng-index sloot de dag 66,23 punten ofwel 0,60% lager af op 11.041,01. Gedurende de sessie noteerde de graadmeter een laagste niveau van 10.919,19. Tegen sluiting van de beurs werd het verlies echter beperkt op het nieuws dat Chief Secretary Anson Chan tot 2000 aan zal blijven, aldus marktpartijen.

In Hong Kong moesten de telecomaandelen - in tegenstelling tot in Tokio - juist terug. China Telecom sloot de dag lager af op de vrees dat de onderneming komende maand een kleine groei van de winst per aandeel zal laten zien. De grotere financials als HSBC en Hang Seng Bank moesten in koers terug, terwijl de kleinere bankaandelen als Doa Heng Bank en Wing Hang Bank de markt outperformden.

De beurs van Singapore moest een verlies van 4,81 punt (0,32%) op 1492,87 incasseren. Marktpartijen voerden het lagere slot van Wall Street en een gebrek aan regionale leiders aan als verklaring voor het lagere slot. De meeste aandacht ging uit naar Keppel Tatlee Bank op geruchten als zou de bank een aandeel aan een buitenlandse investeerder verkopen. Een woordvoerster van de bank sprak deze geruchten echter tegen.