Friesland: Ruim miljoen subsidie voor recreatie en toerisme

Datum nieuwsfeit: 24-03-1999

Ruim miljoen subsidie voor projecten recreatie en toerisme 1999

Het Financieel Meerjarenprogramma Recreatie & Toerisme 1999-2002 is door Gedeputeerde Staten vastgesteld. In dit programma staan projecten waaraan de Provincie subsidie wil geven. De bedragen voor 1999 zijn daarbij hard en de bedragen voor de komende jaren indicatief. Dit laatste is bedoeld om gemeenten en andere initiatiefnemers te stimuleren plannen uit te werken. In totaal is in 1999 ruim 1 miljoen beschikbaar voor subsidies.

Bij de beoordeling van projecten of en zo ja, hoeveel subsidie ze krijgen, vindt de Provincie het belangrijk om te zien in hoeverre de projecten aansluiten bij de provinciale beleidsprioriteiten. Simpel gezegd: hoe beter een projectvoorstel aansluit bij het provinciaal Recreatie en Toerisme beleid, hoe groter de kans op een subsidie. Dat beleid staat in het Strategisch Groeibeleid Recreatie & Toerisme en heeft als kernwoorden diversificatie en kwaliteitsverbetering.

Speerpunten in dit beleid blijven de toeristische ontwikkeling van de Waddeneilanden en de watersport in Zuidwest-Fryslân. Enkele projecten die dit jaar een provinciale subsidie krijgen zijn: * het Lutine Evenement op Terschelling, aanvrager de Stichting Lutine. Totale kosten 72.000,-, provinciale subsidie 35.000,-. * aanpassing ANWB autoroutes (inkorten en milieuvriendelijker maken), aanvragen provincie Fryslân. Totale kosten 500.000,-. Provinciale subsidie 20.000,-. Voor de komende jaren stelt de provincie 155.000,- subsidie in het vooruitzicht. * ontwikkeling 'swalkrûtes' (het gaat hier om gecombineerde wandel-, fiets- en kanoroutes) aanvrager Feriening Lytse Doarpen. Totale kosten

210.000,-. Provinciale subsidie 52.500,-.

Op 19 april a.s. buigt de Statencommissie Ruimtelijke Ordening zich over dit onderwerp.