Bill Gates: Handboek voor succes in digitale tijdperk

Datum nieuwsfeit: 25-03-1999

Bill Gates schrijft handboek voor succes in het digitale tijdperk

'Zakendoen met de snelheid van een gedachte' beschrijft hoe bedrijven zich moeten aanpassen om succes te boeken in de digitale economie

Schiphol-Rijk/Brussel, 25 maart 1999 - Uitgeverij Meulenhoff brengt op 29 april het boek 'Zakendoen met de snelheid van een gedachte' van Microsoft-bestuursvoorzitter Bill Gates uit. Dit boek beschrijft hoe technologie het bedrijfsleven -en tegelijkertijd de maatschappij- beïnvloedt.

"Zakendoen zal de komende tien jaar sneller veranderen dan in de voorbije vijftig jaar," stelt Bill Gates in de inleiding van zijn boek. Het samenkomen van digitale technologie, zoals PC's, e-mail, Internet en nieuwe persoonlijke digitale apparaten brengt een fundamentele, onomkeerbare verandering teweeg. Nieuwe digitale middelen worden sneller geaccepteerd dan eerdere technologie die de twintigste eeuw heeft veranderd. Sneller dan televisie, telefoon of zelfs elektriciteit. Deze veranderingsgezindheid dwingt het bedrijfsleven om direct te reageren.

"Ik heb 'Zakendoen met de snelheid van een gedachte' geschreven, omdat technologie alles verandert," zegt Gates. "Ik wil zakenmensen en andere leidinggevende personen een gids bieden die hen helpt te profiteren van de kansen die het digitale tijdperk biedt."

Het hart van de nieuwe economie wordt volgens Gates gevormd door de nieuwe manier van zakendoen, die gebaseerd is op snelle en accurate informatie. Bedrijven kunnen hierdoor de juiste producten op de juiste tijd leveren, de service voor de klanten op een hoger niveau brengen, de werknemers stimuleren en snel reageren op veranderingen in de markt. "De manier waarop je informatie gebruikt, zal bepalen of je succes hebt of dat je faalt," voorspelt Gates.

Twaalf stappen naar digitaal succes
"De succesvolle bedrijven van het volgende decennium zullen digitale instrumenten gebruiken om de manier waarop zij werken opnieuw vorm te geven," schrijft Gates. Een centraal thema is het toegankelijk maken van informatie voor medewerkers op alle niveaus. Mensen op de werkvloer kunnen hiermee de aard en kwaliteit van hun werk verbeteren en de directeur kan deze informatie gebruiken om de beste strategie voor de onderneming uit te stippelen.

Gates schetst twaalf stappen die ondernemingen moeten zetten om er zeker van te zijn, dat ze het grootste rendement behalen met hun investeringen in technologie en die ervoor zorgen dat de medewerkers en de totale organisatie efficiënter functioneren en de klanttevredenheid stijgt.

Gates formuleert deze twaalf stappen als volgt:

1. integreer e-mail in de organisatie, zodat deze snel kan reageren op nieuwe ontwikkelingen;

2. gebruik digitale tools om iedereen van informatie te voorzien, om belangrijke gegevens te analyseren en om kennis met elkaar te delen;
3. automatiseer routineklusjes zodat werknemers tijd overhouden om na te denken over het verbeteren van de producten of diensten;
4. gebruik technologie om virtuele teams te creëren;
5. vervang papieren formulieren door efficiënte online formulieren;
6. gebruik digitale hulpmiddelen om simpele taken te vervangen door taken met toegevoegde waarde

7. gebruik digitale hulpmiddelen om snelle feedback te vergaren over producten en gebruik deze feedback om de kwaliteit sneller te verbeteren;
8. gebruik technologie om bedrijfsdoelen opnieuw te definiëren en verleg de grenzen van de organisatie;

9. gebruik technologie om klanten extra service te bieden;
10. maak van je informatievoorziening een just-in-time operatie;
11. sla de tussenhandel over en zoek direct contact met klanten. De tussenhandel moet technologie gebruiken om toegevoegde waarde te bieden;
12. stel klanten in staat om hun eigen problemen op te lossen met behulp van nieuwe technologie.

Doorsnee organisaties hebben 80 procent van de investeringen in technologie gedaan die nodig zijn om een toereikende informatiestroom te creëren, maar daarmee behalen ze slechts 20 procent van de voordelen die in principe mogelijk zijn," verklaart Gates. "Om echt succes te boeken", stelt hij, "moeten organisaties een 'digital nervous system' bouwen." Hij beschrijft een digital nervous system als het organisatorische equivalent van een menselijk zenuwstelsel, dat informatie naar het juiste deel van een organisatie stuurt op het juiste moment.

'Zakendoen met de snelheid van een gedachte' behandelt drie brede zakelijke segmenten: handel, operationele zaken en kennismanagement. Elk hoofdstuk onderzoekt specifieke vragen, zoals 'hoe kan ik Internet gebruiken om de klanttevredenheid te verhogen?' Gates toont hoe een digitale benadering gebruikt kan worden om problemen op te lossen of nieuwe kansen te creëren. Gates gebruikt bedrijven uit meer dan 20 sectoren als voorbeeld en noemt daarbij ook voorbeelden van inspanningen die Microsoft verricht op het gebied van productontwikkeling, klantenservice, marketing en human resources. Een checklist met zakelijke en technische lessen besluit ieder hoofdstuk.

'Zakendoen met de snelheid van een gedachte' wordt in 24 talen uitgegeven en is beschikbaar in meer dan 60 landen. De Engelstalige versie 'Business @ the speed of thought' is per direct in Nederlandse boekhandels te koop. De Nederlandstalige Meulenhoff-versie zal ook in België worden verkocht en wordt gedistribueerd door Uitgeverij Kritak. De Franstalige uitgave wordt verzorgd door Editions Laffont onder de titel 'L'Entreprise à la vitesse de la pensée'. Deze wordt tegelijkertijd met de Engelstalige versie op de markt gebracht.

Meer informatie over het boek is te vinden op
www.Speed-of-Thought.com. Hier kan het boek ook worden besteld.

Gates schenkt de opbrengsten uit het boek aan internationale charitatieve instellingen die kinderen steunen. Gates' eerste boek, 'The Road Ahead' (Viking, 1995), was volgens cijfers van de New York Times een bestseller waarvan meer dan 2,5 miljoen exemplaren verkocht zijn.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32,
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39
14,
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft BV website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.