CAO-akkoord Vaktijdschriftjournalisten

Datum nieuwsfeit: 25-03-1999
Nederlandse Vereniging van journalisten

CAO-akkoord Vaktijdschriftjournalisten

Op 24 maart 1999 hebben de onderhandelingsdelegaties van de Groep Vaktijdschriften, behorend tot het Nederlands Uitgeversverbond, en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe CAO voor Vaktijdschriftjournalisten. Hoofdpunten van het onderhandelingsresultaat zijn:

* De CAO heeft een looptijd van 24 maanden, te weten: van 1 januari 1999 tot en met 31 december 2000

* De salarissen worden structureel verhoogd met 6,35% op de volgende wijze:

2,75% per 1 juli 1999
1,50% per 1 januari 2000 1,25% per 1 juli 2000
0,85% per 1 december 2000

* De regeling Kinderopvang wordt uitgebreid met de mogelijkheid van buitenschoolse opvang, in te gaan vanaf 1 augustus 1999.

* De als experiment ingevoerde regeling wordt voortgezet met inachtneming van het feit dat het thans maximaal aantal in te zetten dagen (vijf per jaar) wordt vervangen door het aantal bovenwettelijke vakantiedagen (dat wil zeggen: alle vakantiedagen boven het aantal van 20 per jaar). Voor nieuwe deelnemers is het mogelijk éénmalig maximaal 10 vakantiedagen (opgebouwd vóór 1999) in te brengen in de regeling Verlof à la Carte.

* De werkingssfeer van de CAO wordt verruimd, doordat de definitie van "werkgever" in de CAO wordt aangepast. De CAO zal ook gelden voor journalisten die werken voor van vaktijdschriften afgeleide en/of daarmee samenhangende elektronische producten. Dit geldt ook bij overheveling van bedrijfsactiviteiten naar andere concernonderdelen, inclusief meerderheidsbelangen.
* Een paritaire studiecommissie zal zich nader over de RSI-problematiek buigen en waar nodig passende maatregelen voorstellen.

Voor nadere informatie kunt U zich wenden tot: Mw Y.H. Dankfort, NVJ 035 – 6774030 en 06 51 585 231
R.W. Schets, Nederlands Uitgeversverbond 020 - 4309150

Hilversum, 24 maart 1999