Politiebericht Brabant-Zuid-Oost

Persberichten 25 maart/

Berichten uit Helmond
Helmond: Verkeersongeval met letsel

Een 34-jarige Helmonder is vandaag omstreeks 04.15 uur gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Rijpelbergseweg. De man reed met zijn auto, eerst tegen een lantaarnpaal en vervolgens tegen een verkeersbord. Met een hersenschudding is de man ter observatie opgenomen in een ziekenhuis.

Helmond: Verkeersongeval met letsel
Vanmorgen is omstreeks 07.25 uur, op de kruising Geldropseweg / Brand, een fietser aangereden door een laadschop. De laadschop, bestuurt door een 29- jarige Helmonder, reed vanaf de Brand de kruising op. Hij zag de fietser, een 40-jarige Helmonder te laat. In de bak van de laadschop stond een trilplaat, met de steel naar voren. (trilplaat= apparaat om stenen aan te trillen). De fietser kwam met zijn hoofd tegen deze steel en viel vervolgens achterover op de grond. De fietser is naar het ziekenhuis vervoerd.

Berichten uit Eindhoven
Eindhoven: Steekpartij

Donderdagmorgen om 2.45 uur zijn door de politie in de Terwestenstraat een 36-jarige en een 38-jarige Eindhovenaar aangehouden. De twee waren betrokken bij een vechtpartij in die straat. Uiteindelijk werd de vechtpartij met messen beslecht. De 38-jarige man werd daarbij met een mes in de buik gestoken. De 36-jarige man raakte ernstig gewond aan een van zijn ogen. Beide vechtersbazen zijn aangehouden en daarna opgenomen in een ziekenhuis. De juiste toedracht van de vechtpartij is niet duidelijk. De betrokkenen wilden geen verklaring over de aanleiding tot de vechtpartij geven. De politie van Tongelre stelt een onderzoek in.

Eindhoven: Beroving
Woensdagavond rond 19.00 uur werd een 14-jarige jongen uit Nederwetten op de Airbornelaan door twee onbekende jongens van zijn portemonnee beroofd. Het slachtoffer fietste tussen de Kosmoslaan en de Schutterlaan. Door twee jongens op een rood / witte bromscooter werd hij tot stoppen gedwongen. De twee eisten de portemonnee van het slachtoffer. De jongen gaf zijn portemonnee met een bibliotheekpas, een bankpasje en een toeristenkaart af, waarop de daders vertrokken.

Eindhoven: Overlast drugs Grote Berg aangepakt
Woensdagavond tussen 20.45 en 22.15 uur zijn door de politie van de Eindhovense binnenstad tijdens een actie in een café aan de Grote Berg vijftien personen aangehouden. De actie richtte zich op de aanpak van de drugshandel en de daarmee gepaard gaande overlast rondom een café aan de Grote Berg. Die overlast bestond uit het gebruik van drugs in de portieken van woningen en het aanspreken van passanten om drugs te kopen. Bij de actie is kleine hoeveelheid heroïne en 1,5 ons soft drugs (hash en wiet) aangetroffen en in beslaggenornen. Vier personen, de 35-jarige eigenaar van het café, de 30-jarige beheerder, een 19-jarige van drugshandel verdachte Veldhovenaar en een 38-jarige van drugshandel verdachte Eindhovenaar zijn in verzekering gesteld. De andere aangehouden verdachten, waaronder twee Eindhovense meisjes van 15 jaar: zijn nadat proces-verbaal tegen hen was opgemaakt, naar huis gestuurd. De meeste aangehouden verdachten kwamen uit Eindhoven, eentje kwam er uit Heimond en een uit Bergeijk. Verschillende aa ngehouden personen hadden kleine hoeveelheden drugs bij zich. Er zijn ook enkele messen in beslaggenomen. Er waren 25 politiemensen bij de actie betrokken.

Eindhoven: Onder invloed
Een 34-jarige Eindhovenaar kreeg donderdagmorgen om 2.00 uur een rijverbod van twee uren nadat politieagenten drankgebruik bij hem constateerden. De man reed met zijn auto op het Kraanven en blies bij de controle 0,8 pro mille. Dit leverde hem een boete van f. 390.- op. Hij had nog een andere boete van f. 150,- bij de politie openstaan. Die werd tevens geïnd.

Een 54-jarige vrouw uit Maarheeze veroorzaakte donderdagmorgen om 2.30 uur met haar auto een aanrijding op de Leenderweg. Ze reed tegen een geparkeerde auto. Die auto werd zelfs helemaal uit het parkeervak geduwd. Daarna botste ze tegen een boom om half op het fietspad en half op het trottoir tot stilstand te komen. De bestuurster had stevig gedronken Ze was niet meer in staat om naar behoren een blaastest te doen. Er werd bij de vrouw een bloedproef afgenomen. Haar rijbewijs moest ze inleveren en bovendien wordt legen haar proces-verbaal opgemaakt

Eindhoven. Autoinbreker door eigenaar gepakt
Woensdagavond rond 19.30 uur werd een 42-jarige Eindhovenaar op heterdaad betrapt toen hij aan het inbreken was in een geparkeerde auto op de Dr Willem Dreesstraat. De eigenaar van de auto zag de man in zijn auto bezig met het demonteren van zijn Co- wisselaar. De man haalde hulp en met vereende krachten werd de inbreker aangehouden en overgedragen aan de politie. De politie heeft de 42-jarige Eindhovenaar ingesloten.

Eindhoven: Man verdacht van uitlokking brandstichting Woensdagmiddag om 14.50 uur is in Eindhoven een 55-jarige man uit het Duitse Muilheirn aangehouden. De man wordt er van verdacht dat hij een brandstichting in een zonnecentrum aan de Keizer Karel V singel in Eindhoven heeft uitgelokt. De verdachte was mede-eigenaar van dit zonnecentrum De zaak brandde in de nacht van vrijdag 4 op zaterdag 5 september 1998 uit. Uit onderzoek bleek dat de brand gesticht was. De man is aangehouden ra onderzoek. Hij wordt ook verdacht van poging tot oplichting (het innen van verzekeringsgelden). Voor het onderzoek is woensdag ook op drie plaatsen huiszoeking gedaan twee in Eindhoven en een in Veldhoven). Daarbij is administratie in beslag genomen.

Eindhoven: Auto gestolen
In de nacht van woensdag op donderdag is er aan de Havensingel een personenwagen gestolen. Het is een zwarte VW Golf met het Belgisch kenteken JEU 637. In de auto lag eenjas van f 249,-.

Eindhoven: Autogordelcontrole
Op donderdag 25 rnaart tussen 9.30 en 10.30 uur is op de Hurkstraat een controle gehouden op het dragen van de autogordel. Er zijn in het totaal 14 bestuurders bekeurd.

Eindhoven: diefstal personenauto
Donderdag tussen 09.00 uur en 18.45 uur, is er vanaf de Stationsweg een personenauto, merk Opel, type Kadett, kleur wit, voorzien van het kenteken RX-56-FS, weggenomen

Berichten uit Valkenswaard
Brandje

Woensdagmiddag omstreeks 17 uur werd gemeld dat brand was ontstaan in een wasdroger. Bleek dat in een woning aan de Cornelisdal te Valkenswaard, een wasdroger vlam had gevat. Toen de brandweer terplaatse kwam was het vuur reeds gedoofd. Er was wel schade aan de wasdrager. In de woning was een lichte rookontwikkeling.

Controle
Heden ochtend werd roodlichtcontrole gehouden op de Eindhovenseweg te Valkenswaard. Hier werden geen overtredingen geconstateerd. Bij een soortgelijke controle op de Leenderweg werden vier automobilisten bekerd voor het rijden door.het rode licht.

Valkenswaard: Aanhoudingen na diefstal
Donderdagmiddag om 17.15 uur, zijn op de weekmarkt drie vrouwen in de leeftijd van 14, 17 en 19 jaar aangehouden. De drie jongedames worden ervan verdacht op de weekmarkt kleding en sieraden te hebben weggenomen. Bij controle van een tas van een van de verdachten werd een paar leren laarzen en een paar schoenen aangetroffen. De verdachten allen afkomstig uit Valkenswaard, zijn overgebracht naar het politiebureau en inverzekering gesteld. De aangetroffen goederen zijn inbeslaggenomen.

Berichten uit Veldhoven
Kievitseieren

Op woensdagmiddag 24 maart isdoor de politie van de afdeling Veldhoven, aan de Strijpsebaan te eindhoven, een 67-jarige veldhovenaar bekeurd. De man was, op een perceel akkerland, kievitseieren aan het zoeken. De man was niet in het bezit van een vergunning van de grondgebruiker. ook had hij geen eierzoekkaart. hij had reeds zeven eieren gevonden. Deze zijn in beslag genomen.

Vals geld
Bij het opmaken van de kas van een restaurant aan de Dorpstraat te Veldhoven, is een vals biljet van 25 gulden aangetroffen. Het biljet is vermoedelijk afgelopen weekend al ontvangen. het is onbekend wie met het valse biljet heeft betaald. De politie heet het valse geld inbeslaggenomen.