NVJ-handleiding voor redactiecommissies

Nederlandse Vereniging van journalisten

Nieuwsoverzicht NVJ 26 maart 1999

Handleiding voor redactiecommissies

Het dagelijks bestuur van de sectie dagbladen heeft voor redactiecommissies een nieuwe handleiding laten maken. Deze handleiding is dinsdag 9 maart tijdens een speciale bijeenkomst voor alle redactiecommissie-leden in Utrecht uitgereikt.

Redactiecommissies voeren -volgens de Dagblad CAO- overleg met directie en hoofdredacties over de werkomstandigheden van jorunalisten en de toepassing van de CAO-bepalingen. Daarnaast fungeren zij voor de NVJ als aanspreekpunt op de redactie.

Volgens NVJ-secretaris Tien Nicolaas is het werk van de redactiecommissies zeker niet altijd eenvoudig. Redactiecommissies worden soms geconfronteerd met moeilijke vragen en het is niet altijd direct duidelijk welke zaken tot de werkzaamheden behoren. Om het werk te ondersteunen is daarom een handleiding gemaakt, waarin een heleboel zaken op een korte en heldere wijze worden uitgelegd.

Vijftig redactieraad-leden wisselden tijdens de bijeenkomst met elkaar van gedachten over CAO-kwesties en de rol die de redactieraad op de werkvloer kan vervullen. De sectie dagblad heeft het voornemen dergelijke bijeenkomsten vaker te beleggen.

Amsterdam, 26-03-99