Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Islamitische basisscholen even goed als andere scholen

Datum nieuwsfeit: 26-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, directie Voorlichting
Datum: 26-03-1999

Persbericht
Nummer: 33

Dit is een gezamenlijk persbericht van de Inspectie van het Onderwijs en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Islamitische basisscholen doen niet onder voor vergelijkbare scholen

De kwaliteit van het onderwijs op de islamitische basisscholen is zeker niet lager dan die op andere scholen met een hoog aandeel allochtone leerlingen (70 procent of hoger). De kwaliteit van het leerstofaanbod en het aantal gerealiseerde onderwijsuren zijn hoger dan op vergelijkbare scholen. Daarentegen is de leeromgeving op islamitische scholen minder uitdagend en worden leerlingen minder gestimuleerd tot zelfstandigheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. De verschillen tussen islamitische scholen onderling zijn groter dan tussen islamitische en niet-islamitische scholen. Staatssecretaris Adelmund heeft het inspectierapport waar dit uit blijkt vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Zij wil naar aanleiding van de signalen van de inspectie met de onderwijsorganisaties een gesprek aangaan over het pedagogisch klimaat in het onderwijs en in het bijzonder over de daarbij te hanteren grenzen.

De Inspectie van het Onderwijs heeft een onderzoek uitgevoerd (integraal schooltoezicht, IST) op 14 van de 28 islamitische basisscholen in Nederland. Deze intensieve vorm van toezicht levert een kwaliteitsprofiel op van individuele scholen. In het onderwijsverslag, dat in mei 1999 verschijnt, rapporteert de inspectie over alle scholen die in 1998 zijn bezocht. Het rapport Islamitische basisscholen in Nederland vat niet alleen de IST-gegevens samen, maar bevat ook een algemene beschrijving van de scholen en de leerlingenpopulaties, en een weergave van de media-aandacht. Ook is gebruik gemaakt van enkele andere onderzoeken.

Islamitische versus overige scholen
Bij integraal schooltoezicht hanteert de inspectie zeventien standaarden voor goed onderwijs. In het rapport zijn de IST-resultaten van islamitische scholen zowel vergeleken met die van scholen met veel (minstens 70 procent) allochtone leerlingen, als met de gemiddelde scores van de basisscholen die in 1998 zijn bezocht in het kader van dit integraal toezicht. Verhoudingsgewijs voldoen ongeveer evenveel islamitische scholen als vergelijkbare scholen aan de standaarden van de inspectie. Vergeleken met alle basisscholen valt het percentage islamscholen dat aan de standaarden voldoet echter lager uit.

Aanbod en lessenstructuur
De kwaliteit van het leerstofaanbod, de onderwijstijd en de klassenorganisatie is op islamitische scholen hoog, ook vergeleken met de gemiddelde Nederlandse basisschool. Het aanbod van Nederlandse taal en van rekenen en wiskunde bijvoorbeeld komt tegemoet aan de kerndoelen en voldoet aan de hedendaagse vakinhoudelijke en didactische opvattingen. Verder valt op dat islamitische scholen veel moeite doen om verlies van onderwijstijd tegen te gaan en om de beschikbare onderwijstijd optimaal te benutten. De lessen op islamitische scholen vertonen vaker een duidelijke structuur dan op vergelijkbare scholen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie