Prijsuitreiking Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers

Datum nieuwsfeit: 28-03-1999

Hoofddorp, 23 maart 1999

Uitnodiging: Prijsuitreiking 30ste Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers op 28 maart aanstaande, newMetropolis Amsterdam

In het kader van de 30ste Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers presenteren op 26, 27 en 28 maart creatieve en vindingrijke jongeren hun eigen onderzoek op alle mogelijke gebieden van wetenschap en techniek. De wedstrijd vindt plaats in newMetropolis te Amsterdam. Een deskundige jury staat voor de zware taak om uit 31 inzendingen in de finale de beste te selecteren. Op zondag 28 maart reikt staatssecretaris Adelmund van Onderwijs om 15.00 uur de prijzen uit. Namens Intel, een van de sponsors, nodigen wij u van harte uit deze prijsuitreiking bij te wonen.

Tot de prijzen die de jonge onderzoekers kunne winnen behoort een reis naar de 'Intel International Science and Engineering Fair', die van 2 tot 8 mei in Philadelphia, Verenigde Staten, zal plaatsvinden. De prijswinnaar zal op deze internationale wedstrijd Nederland vertegenwoordigen. Voor deze wedstrijd, waaraan jonge onderzoekers uit meer dan 40 landen deelnemen, stelt Intel prijzen ter beschikking met een totale waarde van meer dan
60.000 dollar.

Intel hecht zeer veel belang aan het bevorderen van de belangstelling van jongeren voor wetenschap en techniek. Daarom sponsort Intel wetenschapswedstrijden in een groot aantal landen, waaronder naast Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, Noorwegen, Polen, Rusland en Zuid-Afrika. Tijdens de prijsuitreiking van de Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers in newMetropolis is een vertegenwoordiger van Intel aanwezig die eventuele vragen kan beantwoorden over deze sponsoractiviteiten en andere educatieve programma's.

Wilt u ons s.v.p. via bijgaand antwoordformulier laten weten of u of iemand anders van uw redactie, en zo ja wie, op deze uitnodiging ingaat? Een e-mail ((info@monogram.nl)) of even bellen (023 - 562 82 08) kan natuurlijk ook. Na uw aanmelding ontvangt u een bevestiging alsmede een routebeschrijving.

Met vriendelijke groet,
Monogram Communication Strategies (MCS) BV

Karin van Geelen

Bijl.: - antwoordformulier

ANTWOORDFORMULIER

Prijsuitreiking 30ste Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers

Datum: zondag 28 maart 1999
Plaats: newMetropolis
Oosterdok 2

1011VX Amsterdam

Aanvang: 15.00 uur

o Ik kom op zondag 28 maart naar de prijsuitreiking o Ik ben geïnteresseerd in een persoonlijk gesprek met Intel o Ik ben verhinderd, maar ontvang graag persinformatie o Ik ontvang graag informatie en kom op een later tijdstip op het onderwerp terug
o Ik zal niet aanwezig zijn

Blad

Postcode

Plaats

Telefoon

Fax

Fax dit formulier naar MCS: 023 - 565 17 24, t.a.v. Karin van Geelen of stuur een e-mail naar (info@monogram.nl)

Automatisch openende brievenbussen en: hoe gezond is vegetarisch voedsel?

Jonge onderzoekers in Amsterdams newMetropolis

Op 26, 27 en 28 maart aanstaande wordt in newMetropolis in Amsterdam de finale van de 30ste Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers gehouden. Creatieve en vindingrijke jongeren tussen de 12 en 20 jaar presenteren hun onderzoek op alle mogelijke gebieden van wetenschap en techniek. Een deskundige jury beoordeelt de 31 inzendingen van de in totaal 77 deelnemers. Staatssecretaris Adelmund van onderwijs zal op zondag 28 maart om 15.00 uur de prijzen uitreiken.

Categorieën
De deelnemers zijn in twee categorieën verdeeld: de categorie 'Idee' voor de basisschool en onderbouw van het voortgezet onderwijs en de categorie 'Project' voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Voor beide categorieën is er lesmateriaal ontwikkeld dat aansluit bij basisvorming en tweede fase. In totaal zijn ongeveer 1.500 jongeren met dit lesmateriaal aan de slag gegaan.

Prijzen
Prijzen bestaan naast diverse geld- en materiële prijzen onder andere uit het vertegenwoordigen van Nederland op internationale wedstrijden, zoals:
* De 'European Union Contest for Young Scientists', welke in september
1999 in Griekenland wordt gehouden en waaraan zo'n 30 Europese landen meedoen. Volgend jaar zal deze wedstrijd in Nederland plaatsvinden.
* De 'Intel International Science and Engineering Fair', welke van 2 tot 8 mei in de Verenigde Staten zal plaatsvinden. Voor deze internationale wedstrijd met deelnemers uit meer dan 40 landen stelt Intel prijzen ter beschikking met een totale waarde van meer dan 60.000 dollar.

Voorbeelden van inzendingen:

* Het effect van geluid en muziek op de concentratie.
* Brievenbus lacht u toe: een automatisch openende brievenbus voor kranten- en postbezorgers

* Zitten er voldoende voedingsstoffen in vegetarisch voedsel?
* Van polymeer tot monomeer en terug: onderzoek een verwerkingsproces voor het omzetten van afvalplastic in bruikbare kunststoffen.

Algemeen
De Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers is een activiteit van de Stichting de Jonge Onderzoekers Nederland, welke jongeren op een actieve manier in contact wil brengen met Wetenschap en Techniek. De organisatie van de wedstrijd is in handen van een werkgroep die bestaat uit enthousiaste studenten.

Noot voor redacties