HP kondigt eerste logic analyzers met web-faciliteiten aan

Datum nieuwsfeit: 29-03-1999

99078

REMOTE METEN MAAKT SPRONG VOORWAARTS: HP KONDIGT EERSTE LOGIC ANALYZERS MET WEB-FACILITEITEN AAN

Leidende platforms uitgebreid met Web-server en BenchLink XL-software voor data-uitwisseling en programmeren op afstand met PC

Amstelveen, 29 maart 1999 -- Hewlett-Packard kondigt als eerste een logic analyzer aan die via het World Wide Web kan worden bestuurd. Hierbij gaat het bovendien om een van de eerste instrumenten met volledige Web-faciliteiten. De toevoeging van Web-serverfuncties aan de HP 16600A- en
16700A-systemen voor logica-analyse betekent een grote sprong voorwaarts op het gebied van het op afstand uitlezen en besturen van instrumenten. Door deze mogelijkheid kunnen gebruikers vanaf elke willekeurige plek toegang krijgen tot een logic analyzer van HP. Daar is alleen de beschikbaarheid van Internet of een intranet voor nodig, plus een standaard-browser.

Met deze introductie speelt Hewlett-Packard in op een brede en groeiende vraag naar testsystemen die via het Web kunnen worden bestuurd vanaf elk punt binnen het lokale netwerk. Door hieraan het programma HP Benchlink XL toe te voegen, is het bovendien een fluitje van een cent om data in de PC te laden voor off-line analyse en documentatie.
software kunnen gegevens eenvoudig van een logic-analyzer via een LAN worden geëxporteerd naar een spreadsheet in Microsoft Excel. Simpelweg aanklikken van een knop in de knoppenbalk van Excel is voldoende. Ook hebben gebruikers de mogelijkheid om de logic analyzer te programmeren met eigen applicaties en testpakketten. Als programmeertaal zijn daarvoor zowel Microsoft Visual Basic als Visual C++ geschikt.

Met de besturing via het Web is de gebruiker in staat om de toestand van een logic analyzer-sessie te controleren terwijl hij zich totaal ergens anders bevindt. Zo kan hij een langlopende meting starten en gedurende de nacht of het weekeinde laten uitvoeren terwijl hij het verloop ervan vanuit huis volgt. De ingebouwde Web-server maakt alle instrumentfuncties van de logic analyzer toegankelijk via een standaard-browser (Microsoft's Internet Explorer dan wel Netscape Communicator, beide versie 4.0 of hoger). Nog niet eerder was het mogelijk om op afstand zo volledig analysesessies te configureren en uit te voeren.

Voor ontwerpteams is de Web-technologie ideaal. Daarmee ontstaat voor hen een bijzonder flexibel, open systeem dat de activiteiten van de hele groep ondersteunt. De teamleden hebben gezamenlijk en direct toegang tot dezelfde informatie. Hierdoor kunnen de ontwikkelaars veel sneller en effectiever samenwerken bij het opsporen van de oorzaak van een hardware- of software-fout. Op termijn zal Hewlett-Packard ook andere softwaretoepassingen uitbrengen.

Met BenchLink XL wordt de analysator volledig geïntegreerd in de PC-omgeving. Dat gaat heel eenvoudig: in Microsoft Excel op de betreffende knop klikken en de juiste gegevens worden automatisch uit de logic analyzer opgehaald en op de gewenste plek in de spreadsheet gezet. Ze kunnen dan worden bewerkt en bestudeerd.

De programma-interface omvat een verzameling remote commando's die is gebaseerd op Microsoft's COM-definitie (Common Object Model). Met behulp hiervan kunnen in Visual Basic of Visual C++ applicatiespecifieke programma's worden gebouwd die de analysator op afstand besturen. Ontwikkelaars zouden bijvoorbeeld routines kunnen creëren die bepaalde metingen duizenden malen herhalen. Dat is een heel effectieve manier om tijdens de ontwikkeling van een systeem sporadisch optredende fouten te signaleren en uit te pluizen.

De Web-server, HP-softwareversie A.01.30.00, zal naar verwachting eind maart worden uitgebracht. Geregistreerde gebruikers van de HP 16600A/700A-serie logica-analysatoren krijgen de programmatuur kostenloos toegezonden. Niet-geregistreerde gebruikers die de software willen ontvangen, kunnen contact opnemen met Hewlett-Packard.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatietechnologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 122.800 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Telefoonnummer voor eindgebruikers voor vragen over producten, aanvragen van documentatie en informatie over verkooppunten: 020 - 547 66 66.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Noot voor redacties