NVBS schenkt SAP beeld van Jose Grana Moreira

Datum nieuwsfeit: 29-03-1999

NVBS schenkt SAP beeld van Jose Grana Moreira

Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden gebruikt donaties van SAP-relaties voor invoering nieuwe technologie

's-Hertogenbosch, 29 maart 1999 - De Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden (NVBS) heeft SAP een beeld geschonken als waardering voor de donaties die de NVBS heeft gekregen van SAP en haar relaties bij de opening van het nieuwe SAP-kantoor in 's-Hertogenbosch vorig jaar. Met de opbrengst van het project 'Zien met je handen' heeft de NVBS aangepaste werkplekken voor blinden en slechtzienden kunnen realiseren. Het betreffende beeld, 'De Band' van Jose Grana Moreira, is vorige week onthuld in het hoofdkantoor van SAP in 's-Hertogenbosch.

SAP heeft haar relaties gevraagd om bij de opening van het nieuwe SAP-kantoor in 's-Hertogenbosch een bedrag te schenken aan de Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden. Dit heeft een totaalbedrag van bijna f 140.000,- opgeleverd, waarvoor de NVBS inmiddels diverse bestemmingen heeft gevonden op het gebied van informatietechnologie voor visueel gehandicapten.

In haar verenigingskantoor in Utrecht heeft de NVBS met de modernste informatietechnieken een werkomgeving gecreëerd voor visueel gehandicapten. Blinden en slechtzienden kunnen in deze omgeving zelf teksten maken en lezen met behulp van PC's, e-mailsystemen en software. Deze worden gebruikt voor de nieuwste tekst-naar-spraaksystemen en het scannen van gedrukte teksten, die op hun beurt weer omgezet worden naar brailletekst. De PC is - naast braille - voor blinden en slechtzienden een van de belangrijkste hulpmiddelen om te functioneren in de samenleving. Met een zogenaamde leesregel kan informatie op het scherm in braille worden gepresenteerd. Daarnaast kunnen slechtziende gebruikers met vergrotingssoftware of een extra groot beeldscherm informatie direct op een scherm zien.

Een ander voordeel van de nieuwe voorzieningen is, dat de NVBS het bedrijfsleven kan demonstreren met welke automatiseringsmiddelen blinden en slechtzienden optimale prestaties leveren. De NVBS zet zich daarom ook in om de toegankelijkheid van de Windows-gebruikersinterface voor met name blinde gebruikers te verbeteren. Hiervoor is software ontwikkeld, maar deze wordt nog niet breed toegepast.

Visueel gehandicapte bestuursleden van de NVBS en leden die actief zijn binnen de vereniging, kunnen dankzij de donaties van de SAP-relaties sinds kort ook efficiënt met elkaar communiceren via het Bestuurs Informatie Systeem (BIS). Zij kunnen hiermee op kosten van de NVBS informatie digitaal versturen en ophalen vanaf hun huisadres. Dit komt de snelheid van hun communicatie ten goede, omdat de informatie niet meer hoeft te worden omgezet in braille, geluidsfragmenten of grote letters. Op verzoek van de NVBS is dit Bestuurs Informatie Systeem toegevoegd aan ELnet, het elektronische netwerk voor mensen met een visuele handicap, dat bij de dienstverlening van het Centrum voor Gesproken Lektuur (CGL) behoort.

Noot voor redacties