'Amsterdam begint aan verkeersaderverkalking te lijden'

Datum nieuwsfeit: 29-03-1999

Amsterdam begint aan 'verkeersaderverkalking' te lijden Amsterdam, 29 maart 1999 MKB Amsterdam vindt het te gek voor woorden dat het gemeentebestuur van Amsterdam maar geen adequate maatregelen weet te nemen tegen de verkeersaderverkalking die in de stad om zich heen grijpt. Bereikbaarheid lijkt in Amsterdam in toenemende mate een luxegoed te worden, dat voor steeds minder mensen is weggelegd en steeds meer mensen schade toebrengt. MKB Amsterdam is onaangenaam verrast over de voorgenomen sluiting van de Y-tunnel in de zomermaanden. Mede gelet op de ingrijpende wegwerkzaamheden in andere delen van de stad voorspelt de Amsterdamse werkgeversorganisatie forse economische verliezen voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, die door deze werkzaamheden worden getroffen. Wethouder Köhler slaagt er onvoldoende in de werkzaamheden zodanig op elkaar af te stemmen, dat de schade voor Amsterdamse ondernemers tot een minimum beperkt blijft. De grens van het aanvaardbare is bereikt. Dat het gemeentebestuur nu ten aanzien van de bereikbaarheid van de binnenstad de noodklok luidt heeft ze volgens MKB Amsterdam vooral aan zichzelf te wijten. Het achterblijven van de aanleg van parkeeralternatieven in de ring om het centrum, onvoldoende bewegwijzering en de terughoudendheid om meer infrastructuurprojecten versneld uit te voeren breekt het stadsbestuur op. Het bestuur van MKB Amsterdam suggereert voor de korte termijn in de weekeinden veel meer gebruik te maken van grote parkeerplaatsen aan de ring van de stad in combinatie met gratis openbaar vervoer van en naar het centrum Voorts ondersteunt ze het pleidooi van Vereniging Amsterdam City om tijdens de werkzaamheden aan de Y-tunnel, linksafslaand verkeer op de Prins Hendrik- kade mogelijk te maken ten behoeve van een betere verkeersafwikkeling.