Verzoek tot interpellatie oorlog in Ex-Joegoslavië

Datum nieuwsfeit: 29-03-1999
Subject: Interpellatie aangaande de oorlog in ex-Joegoslavie Priority: urgent
Sender: (Piet@agalev.be)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 29 maart 1999.

Verzoek tot interpellatie inzake de oorlog in Ex-Joegoslavië
******************************************************************** VERZOEK TOT INTERPELLATIE DONDERDAG A.S. IN PLENAIRE VERGADERING VAN DE HEER HUGO VAN DIENDEREN AAN DE HEER ERIK DERYCKE, MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN OVER DE LUCHTAANVALLEN VAN DE NAVO IN DE BALKAN

Volgens een Zweeds onderzoeksinstituut komt het akkoord van Rambouillet neer op verkapte souvereiniteit, wat onaanvaardbaar is voor Servië. Het beantwoordt niet aan wat officieel wordt voorgehouden: autonomie binnen de bestaande grenzen. Volgens Pax Christi hebben de Amerikanen eenzijdige toezeggingen gedaan aan het UCK die Rambouillet verder uithollen. Overigens hebben de Amerikanen het UCK jarenlang gesteund. Arbatov junior noemt de NAVO-aanvallen "het grootste verraad van de NAVO tegenover de Russische democraten". Met resolutie 1462 heeft de Kamer aangedrongen op een waterdicht wapenembargo voor de strijdende partijen. De kamer vroeg ook steun voor "internationale organisaties en verenigingen in Servië en Kosovo die zich inzetten voor dialoog en verzoening of die humanitaire projecten ten voordele van de Servische en Albanese bevolking in Kosovo".

Kan de geachte Minister een antwoord geven op volgende vragen? Maakt de NAVO een evaluatie van de verslechtering van de mensenrechtensituatie? Welke besluiten trekt de organisatie daaruit?
Worden de bombardementen stopgezet omdat ze erger blijken dan de te bestrijden kwaal? Wat is de Belgische evaluatie? Hoe wordt een verdere escalatie vermeden? Is Rambouillet eenzijdig? Hebben de Amerikanen dit verder uitgehold? Hoe bekijkt de Belgische regering Rambouillet en de Amerikaanse toezeggingen? Wat denkt de regering over de Amerikaanse steun aan het UCK? Zijnde Amerikanen en hun militaire organisatie de NAVO dan een geschikt instrument om op de uitvoering van een akkoord toe te zien? Is België het er mee eens dat de zaak voor de Veiligheidsraad moet komen (Russiche vraag)? Hoe de Russen opnieuw betrekken bij een oplossing? Hoe heeft de regering gevolg gegeven aan de vraag van de kamer voor een embargo? Hoe heeft de regering gevolg gegeven aan de vraag van de kamer voor steun voor NGO's die zich inzetten voor een oplossing?

Na verscheidene dagen van bombardementen door de NAVO wordt het duidelijk dat de mensenrechten in Kosovo en in de regio meer dan ooit worden geschonden. Dit middel is klaarblijkelijk erger dan de kwaal. Het lijkt erop dat de NAVO meer begaan is met zijn eigen geloofwaardigheid en met de ontwikkeling van zijn nieuwe rol als politieman van de wereld dan met de humanitaire problemen in Kosovo. De NAVO blijft halsstarrig verder bombarderen. De Belgische regering steunt deze politiek en militair. Daarover wens ik de minister te interpelleren.

Hugo VAN DIENDEREN,
Volksvertegenwoordiger Agalev
GSM 0495 52 37 69 e-mail (hugo.vandienderen@agalev.be) Parlement tel. bureau 02 549 85 68 tel. fractie 02 549 84 18 fax fractie 02 549 87 98

Agalev Persdienst