Marjet van Zuijlen (PvdA) over vermeende omkoping door KPN

Partij van de Arbeid

Marjet van Zuijlen over vermeende omkoping door KPN

29 maart 1999 PvdA-voorlichting

PvdA-kamerlid Marjet van Zuijlen noemt het buitengewoon ernstig dat KPN in verband wordt gebracht met omkoping. Het actualiteitenprogramma Netwerk berichtte op zondagavond 28 maart voor de tweede keer dit jaar over het betalen van smeergeld door KPN. Dit maal stond Indonesië centraal. De vorige keer ging het om Tsjechië. Van Zuijlen zal staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat (VVD) om opheldering vragen.

Volgens Netwerk zou KPN, dat voor 44 procent in handen is van de staat, voor tientallen miljoenen guldens smeergeld hebben betaald aan mensen in de Indonesische zakenwereld en politiek. Dit met het doel om toegang te krijgen tot de telecommunicatiemarkt. In januari werd KPN door twee Tsjechische oud-ministers beschuldigd van het betalen van smeergeld om zodoende een belang te kunnen verwerven in een Tsjechisch Telecombedrijf. In Tsjechië loopt op dit moment een onderzoek hiernaar. In Nederland is deze zaak onbevredigend afgewikkeld, aldus Van Zuijlen. Staatssecretaris De Vries vond het immers niet nodig om ook in Nederland de zaak te onderzoeken.

De nieuwe aantijgingen in de richting van KPN zijn voor Van Zuijlen aanleiding om staatssecretaris De Vries om opheldering te vragen. Zij wordt daarbij gesteund door de Kamerleden Hillen (CDA) en Rosenmöller (GroenLinks) die de beschuldigingen ook buitengewoon ernstig vinden.