Brocacef en Schuitema verkennen geneesmiddelendistributie

ONDERZOEK NAAR SAMENWERKING

Onderzoek naar samenwerking:

BROCACEF EN SCHUITEMA VERKENNEN GENEESMIDDELENDISTRIBUTIE

Maarssen/Amersfoort, 30 maart 1999 - Farmaceutische groothandel en producent van generieke geneesmiddelen Brocacef (Maarssen) en supermarktorganisatie Schuitema (Amersfoort), de organisatie achter C1000, gaan gezamenlijk onderzoeken of er op het terrein van de geneesmiddelenvoorziening in Nederland samenwerking mogelijk is. In het kader van het reeds ingezette beleid van Brocacef om de positie van de apotheker als zelfstandig ondernemer/zorgverlener te waarborgen, biedt dit een belangrijke kans. Schuitema ziet in de samenwerking een mogelijkheid de concurrentiekracht van de aangesloten C1000 supermarkten te versterken.

Partijen spelen hiermee in op de verwachte marktontwikkelingen rond de geneesmiddelendistributie. Deze worden ingegeven door een ophanden zijnde wetswijziging, die is gericht op het doorbreken van de exclusieve rechten van de bestaande apotheken op verkoop van receptgeneesmiddelen.

Het onderzoek bestaat uit drie projecten. In het eerste project wordt onderzocht welke voordelen een directe samenwerking tussen de zelfstandige apotheek en supermarkt heeft. Daarbij zal ook de optie van de apotheek in de supermarkt de revue passeren. Het tweede project richt zich op de mogelijkheden de bestaande Brocacef apotheekformule (Meditheek) te verbeteren, respectievelijk om daarnaast een geheel nieuwe apotheekformule te ontwikkelen. Het derde project behelst de ontwikkeling van een formule voor de verkoop van vrij verkrijgbare geneesmiddelen, toepasbaar in apotheken, supermarkten en drogisterijen.

Beide organisaties verwachten op basis van een kruisbestuiving elkaar op termijn te kunnen versterken. Brocacef brengt in het onderzoek haar specifieke kennis van de farmaciesector en geneesmiddelendistributie in en Schuitema op haar beurt die op het terrein van retail, marketing en logistiek. De ondernemingen hebben bovendien een sterke gemeenschappelijke noemer: beide verkopen producten en verlenen diensten via ondernemers (zelfstandige apothekers en supermarktondernemers).

De proef, die anderhalf jaar in beslag zal nemen, moet duidelijk maken of een samenwerking tussen partijen toegevoegde waarde kan bieden. Brocacef beoogt hiermee de veranderingen die het 'instituut' apotheek na de wetswijziging zal ondergaan te ondervangen, door voor haar achterban nieuwe kansen te creëren. Dit alles met behoud van de kwaliteiten die de apotheek vandaag de dag reeds heeft. Schuitema ziet voor de aangesloten C1000 supermarktondernemers kansen om het aanbod en service voor consumenten te vergroten en te verbeteren.

VOOR NADERE INFORMATIE:

Brocacef Holding NV, Maarssen Schuitema n.v., Amersfoort Mr. J. de Wit De heer K.J. van den Hoven Tel: 030 - 245 22 31 Tel: 033 - 453 33 33

ONDERNEMINGSPROFIELEN

BROCACEF HOLDING NV

Brocacef Holding NV is een Nederlandse onderneming, die zich bezighoudt met marketing, distributie en dienstverlening op het gebied van de gezondheidszorg. De belangrijkste activiteiten zijn de groothandel in geneesmiddelen en medische producten voor de extramurale en intramurale markt, de productie en marketing van generieke geneesmiddelen en de groothandel in drogisterijartikelen voor de drogistenmarkt. Deze activiteiten worden voornamelijk verricht op de Nederlandse markt.

Bij Brocacef staat versterking van de positie van de farmaceutische groothandel en van de productie van generieke geneesmiddelen centraal. Voor de versterking van de groothandelsactiviteit is volumeverhoging/marktaandeel-vergroting het uitgangspunt. Brocacef wil dit bereiken door nauwe vormen van samenwerking met haar afnemers, i.c. apothekers, aan te gaan. Deze vormen van samenwerking dienen erop gericht te zijn de zelfstandige apotheker zoveel mogelijk te ondersteunen in zijn bedrijfsvoering en hem in staat te stellen de concurrentieslag met nieuwe toetreders aan te gaan. Daarnaast is er een constante aandacht voor het zo efficiënt mogelijk inzetten van mensen en middelen (kostenefficiëntie).

SCHUITEMA N.V.

Schuitema n.v. is een Nederlandse onderneming, die ervoor zorgt dat de met haar samenwerkende supermarktondernemers concurrerend en winstgevend kunnen werken in hun lokale markt. Gezamenlijk zijn alle activiteiten gericht op het winnen van de gunst van de consument, teneinde een optimale marktpositie en winstgevendheid te bereiken. Schuitema levert daarvoor een zo compleet mogelijk pakket van goederen en diensten aan 464 supermarktondernemers, die de winkelformules van Schuitema, zoals de C1000, exploiteren.

Schuitema heeft de leidende positie als leverancier van onderscheidende producten en diensten op de markt van eten en drinken en dagelijkse gebruiksartikelen. Schuitema wil zich in de levensmiddelenbranche blijvend onderscheiden op grond van haar inkoop-, marketing- en logistieke activiteiten en wil dit bereiken door: een hecht samenwerkingsverband met hooggekwalificeerde supermarktondernemers; de levering van hoogwaardige goederen en diensten tegen de laagst mogelijk kosten en de inzet van vakbekwame en sterk betrokken medewerk(st)ers.

30 mrt 99 08:51