Europese Partij klaagt bij Hof over eurofraude

Datum nieuwsfeit: 30-03-1999

EUROPESE PARTIJ

De Europese Partij klaagt bij Hof over Eurofraude

De Europese Partij klaagt bij Hof over niet-vervolging fraude Europarlementariërs

De Europese Partij heeft bij het Gerechtshof te Den Haag een klacht ingediend tegen het sepot m.b.t. de aangifte van strafbare feiten (valsheid in geschrifte) door de Stichting Advocadur van een aantal Europarlementariërs, waaronder de huidige staatsecretaris dhr. G. de Vries. Zij wil hiermee voorkomen dat behandeling van de klacht "over de verkiezingen worden heengetild."

Aan de gepleegde fraude met vergadervergoedingen door Europarlementariërs is niets gedaan. Noch door Justitie, noch de politieke partijen zelf. De Europese Partij ondersteunt in haar strijd voor een betrouwbaar Europa de aangifte van de Stichting Advocadur van strafbare feiten door L. van der Waal (SGP), H. d'Ancona, W. van Velzen, J.M.Wiersma, P. Dankert (allen PVDA), G. de Vries, F. Wijsenbeek, L. Larive (VVD), J.W. Bertens (D'66).

De Europese Partij heeft daarom vandaag een klacht ex art. 12 Wetboek van Strafvordering ingediend tegen het sepot door het Openbaar Ministerie. Het OM geeft slechts aan dat het "geen aanleiding ziet tot strafrechtelijk onderzoek danwel vervolging."

De Europese Partij vindt het wel degelijk noodzakelijk om deze fraudezaak te behandelen zoals iedere normale fraudezaak. Zij deelt daarin de mening van de Stichting Advocadur en mr.G Spong. De voorbeeldfunctie van bestuurders - ook in Europa - weegt zodanig zwaar dat op korte termijn tot vervolging moet worden overgegaan.

De Europese Partij verzoekt het Hof de klacht in behandeling te nemen voor de verkiezingen van het Europees Parlement op 10 juni, zodat burgers meer duidelijkheid krijgen over de betrouwbaarheid van hun bestuurders in Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dhr. P. Visser

Het telefoonnummer is: 010-2136218
Het e-mail adres luidt: (info@europeanparty.org)
De Europese Partij