Gebruikswaarde-onderzoek vollegrondsgroenten noodzakelijk

Datum nieuwsfeit: 30-03-1999
TuinbouwNet

Cultuur- en gebruikswaarde-onderzoek is noodzakelijk

Het Cultuur- en gebruikswaarde-onderzoek (CGO) vollegrondsgroenten voorziet in een duidelijke behoefte. Een ruime meerderheid van de vollegrondsgroentetelers vindt dat het onafhankelijke rassenonderzoek in de huidige opzet moet worden voortgezet. Dat is gebleken uit een evaluatie van het Productschap Tuinbouw onder ruim 1200 telers van vollegrondsgroenten. Ook de opzet blijkt goed te bevallen, namelijk het onderzoek zoveel mogelijk laten uitvoeren op de bedrijven.

In het rassenonderzoek wordt de waarde van nieuwe groenterassen bekeken. Daarbij worden sterke en zwakke punten van nieuwe soorten in beeld gebracht. Dat gebeurt door rassen van meerdere zaadbedrijven via proeven in verschillende regio's met elkaar te vergelijken.

De berichten over het gebruikswaarde-onderzoek van het Praktijkonderzoek Akkerbouw en Vollegrondsgroenten (PAV) in de vakpers worden goed gelezen. Negentig procent van de ondervraagden vollegrondsgroentetelers leest deze artikelen zelfs altijd wanneer het over hun eigen gewas gaat.

Veruit de meeste telers blijken de uiteindelijke keuze voor een ras te maken op grond van informatie van diverse bronnen. Dat kunnen zijn: voorlichters, collega-telers en veilingen. Die bronnen maken weer gebruik van de informatie van PAV en de veredelingsbedrijven.

Het rassenonderzoek wordt volledig door het bedrijfsleven betaald. Dat gebeurt via de heffing van het Productschap Tuinbouw. Het Praktijkonderzoek Akkerbouw en Vollegrondsgroenten is verantwoordelijk voor de uitvoering.