Onderzoek naar vismigratie in de Dollard

Datum nieuwsfeit: 30-03-1999

Stichting Het Groninger Landschap

Onderzoek naar vismigratie in de Dollard

NIEUWE STATENZIJL - Het Rijksinstituut voor Kust en Zee is begonnen met een onderzoek naar vismigratie. Doel van het onderzoek is inzicht te verwerven over het huidige patroon van vismigratie en bij te houden welke veranderingen hier in de toekomst optreden. Het is een langlopend onderzoek en wordt uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat op verzoek van de Stichting Het Groninger Landschap.

Er is weinig bekend over vismigratie vanuit de Eems-Dollard naar de binnenwateren.
De visstand is een goede indicator voor de gezondheid van het stroomgebied. De Eems-Dollard is een belangrijke schakel in de trekroute van vissen zoals stekelbaars, zeeforel, spiering en paling, die tussen zee en binnenwater heen en weer zwemmen. De Stichting Het Groninger Landschap wil graag kennis hebben over de vismigratie om gevolgen van veranderingen op het gebied van onder andere natuurbeheer en waterbeheer voor het ecosysteem te kunnen meten.
De Stichting Het Groninger Landschap is ook een belangrijke pleitbezorger voor goede vismigratievoorzieningen bij nieuw te bouwen gemalen. Ook in het nieuwe Rozema-gemaal in Termunterzijl wordt zo'n vissluis gerealiseerd.

Voor het vismigratie-onderzoek in de Dollard wordt door het RIKZ verschillende vistuigen gebruikt. Bij de sluis wordt gevist met een kruisnet en een fuik aan de binnenzijde. In de Dollard wordt maandelijks gevist met staande kuilnetten.

einde persbericht

Nadere informatie bij: