Bericht Avro's Opsporing Verzocht

Avro's Opsporing Verzocht

Lopende Zaken

Heemskerk: overval op RABO-bank

In de nacht van dinsdag 9 op woensdag 10 maart werd uit een schuur van een boerderij in Middenmeer een grijze Mercedes 190D gestolen. Kenteken: RN-88-KV.
Rond die tijd werd, aan de Leeuwetand in Middenmeer, een blauwe Opel Omega van een oprit voor de garage van een woning gestolen. Kenteken: PT-HN-07.
Bij een inbraak in een woning, weer in Middenmeer, werden sleutels meegenomen van een groene Volkswagen Golf. Daarmee werd de auto gestolen. Kenteken: LZ-FR-44.
Woensdag 10 maart, na 23.00 uur, werd in de Rossinistraat in Heemskerk een rieten Abrahamspop gestolen.
In de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 maart werd in de Ravelstraat in Heemskerk van een bestelbus een ladder gestolen.

Donderdag 11 maart leidden deze vijf niet-spectaculaire diefstallen in Noord-Holland tot een wel spectaculaire overval op de RABO-bank aan het Burg. Nielenplein in Heemskerk.

Die avond om 19.20 uur is de groene Golf gezien, toen hij uit de buurt van het politiebureau in Heemskerk wegreed. Omstreeks diezelfde tijd ging het alarm af in de bank en op het politiebureau. De daders bleken een gat gezaagd te hebben in het dak van de bank en kwamen, vermomd met bivakmutsen, in de kasruimte. De medewerkster van de bank die op dat moment aanwezig was, werd - onder dreiging van een vuurwapen - gedwongen de kluisjes open te maken.
Terwijl direct na het alarm, beneden bij de bank, de agenten maatregelen troffen, vluchtten de daders via het gat in het dak de bank weer uit. De buit namen zij in een weekendtas mee. De route die zij namen is waarschijnlijk dezelfde route waarlans zij gekomen waren. Daarbij maakten ze weer gebruik van de gestolen ladder. Op allerlei manieren was de politie op weg naar de bank en ook was er sprake van dat de vluchtauto mogelijk nog niet weg was. Dit was de blauwe Opel Omega.
Na diverse minuten bleek dat de bestuurder de rieten Abraham-pop was.

De politie vraagt:

- Via het dak van de RABO-bank en de Hema zijn de twee overvallers gevlucht in de richting van de Kerklaan. Onbekend is hoe verder. Heeft iemand donderdag 11 maart rond 19.30 uur twee mannen met een weekendtas zien lopen of hollen of in een auto zien stappen?
- Het gat in het dak van de bank moet voor de overval gezaagd zijn, 's avonds of 's nachts en vermoedelijk in de nacht van woensdag op donderdag voor de overval. Heeft iemand daar iets van gezien of gehoord?

- Weet iemand meer over de gestolen auto's? Aan de Opel en Mercedes zaten sporen van Noord-Hollandse klei. De grijze Mercedes 190D werd vrijdag 12 maart teruggevonden in de Strauszstraat in Heemskerk. Mogelijk dat hier een auto achter de hand werd gehouden als vluchtauto. De groene Volkswagen Golf is vrijdagmiddag 12 maart teruggevonden aan de Diepenbrocklaan in Heemskerk en werd daar met veel kabaal, direct na de overval, geparkeerd.

- Weet iemand meer over de uit de Opel Omega weggegooide spullen, zijnde: Fietsendrager voor op de trekhaak van een auto, foldermateriaal van verzekeringen, floppies van een computer en kleine automatten.

- Er zijn aanwijzingen dat de daders of hun handlangers voor donderdag
11 maart al uitvoerig de situatie hebben verkend bij de bank, het parkeerterrein achter de bank, de plekken waar de auto's weggezet zijn en mogelijk ook bij het politiebureau.

- Is iemand in deze periode voor de overval iets opgevallen? Ook al is het een kleinigheid, het kan toch belangrijk zijn.

Regiopolitie Kennemerland
Bureau Heemskerk
Tel: 0800 - 61 02 (gratis)

***Bekijk het originele bericht voor eventuele foto's***