Mondigste HBO-studenten van Nederland vliegen de lucht in

Datum nieuwsfeit: 30-03-1999

30 maart 1999

Mondigste HBO-studenten van Nederland vliegen de lucht in.

Nationaal debatkampioenschap voor HBO studenten Rens Capon en Remco van Lunteren van de Fontys Hogescholen zijn winnaar geworden van het tiende Nationale O.N Debatkampioenschap dat zaterdag 27 maart gehouden werd in Hogeschool IJselland in Deventer. Zij hebben in de eindronde tegen het team van de Haagse Hogeschool met succes de stelling 'Sex voor de Buch moet van de buis' aangevallen.

De hoofdprijs bestond uit een beker, eeuwige roem en een ballonvaart over de regio Deventer. Omdat het team van Fontys onmiddellijk na de eindstrijd naar Hilversum vertrok voor opnamen voor het programma 'Het Lagerhuis' stonden zij de ballonvaart af aan hun verslagen tegenstanders.

Het toernooi

De deelnemers, verdeeld over 24 teams, waren afkomstig van een groot aantal hogescholen uit geheel Nederland. Het evenement werd georganiseerd door Hogeschool IJselland in samenwerking met Fontys Hogescholen en het Nederlands Debatinstituut en is dit jaar vernoemd naar de hoofdsponsor O.N (OriëntatieNieuws, de carrierekrant voor afstuderenden en starters). Mede door de goede bekendheid van IJselland werd het tweede lustrum van dit landelijke toernooi dit jaar in Deventer gehouden. Het toernooi werd mede mogelijk gemaakt door een aantal sponsoren uit de regio Deventer: Deventer Dagblad, Moret Ernst & Young, Tauw en de Rabobank. Dagvoorzitters was de burgemeester van Deventer, de heer J. van Lidth de Jeude.

Winnende teams: 1. Fontys Hogescholen 2. Haagse Hogeschool 3. Hogeschool Ede

Individuele winnaars: 1. Rens Capon, Fontys Hogescholen 2. Martin Boxhoorn, Haagse Hogeschool 3. Elsewiene Rietveld, HES Rotterdam

Debatteren Studenten zien steeds vaker het nut en ook het plezier van debatteren in. Dit blijkt uit de groei van het aantal Nederlandse debatverenigingen en de populariteit van het Nederlands Kampioenschap Debatteren voor HBO-studenten. Sinds 1989 wordt dit kampioenschap jaarlijks georganiseerd, op wisselende hogescholen.

Bezoek het Nederlands Debat Instituut op www.debatinstituut.nl

Nadere informatie: Bureau Bestuursondersteuning/Communicatie J.P.J. Rombouts, 0570 - 66 31 20 e-mail: communicatie@hsij .nl of: Organisatie van het toernooi: J. Paardekooper, 0570 - 66 31 50 terug.gif (716 bytes)