Onthulling Pampus-monument slot viering 150 jaar grondwet

Aan de redactie

22 maart 1999

UITNODIGING

Graag nodig ik u uit voor een speciale bijeenkomst op dinsdag 30 maart a.s. van 16.30 tot 18.00 uur op het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Tijdens deze bijeenkomst wordt het zogenaamde Pampus-monument onthuld door bewindspersonen van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, waarna zij het stripboek ‘de gestolen grondwet' krijgen aangeboden. Dit vormt de afsluiting van het project van de grond af! dat in het kader van de viering van 150 jaar Grondwet in 1998 diverse activiteiten voor jongeren organiseerde.

U bent welkom vanaf 16.15 uur in de Willem van Oranjezaal (ingang laagbouw), Schedeldoekshaven 200 in Den Haag.

Wilt u zo vriendelijk zijn uw komst aan te melden bij Lucie Bruens (Kunstbende: 020 521 99 22) óf bij Annette Dijkstra (BZK: 070 302 60
49)?

Met vriendelijke groeten,
Ingeborg Wegter
projectleider van de grond af!

EMBARGO tot 30 maart 1999 16.00 uur

30 MAART 1999

van de grond af! definitief geland: grondwet terug in Nederland!

Met de onthulling van het zogenaamde Pampus-monument op het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties én de aanbieding van het stripboek ‘de gestolen grondwet' is een eind gekomen aan het project van de grond af!

In 1998 werd het 150-jarig bestaan van de Nederlandse grondwet herdacht. Ook jongeren raakten bij de viering betrokken door de activiteiten die van de grond af!organiseerde. Behalve dat zij met bestaan en betekenis van de grondwet werden geconfronteerd, kregen zij volop de gelegenheid hun mening daarover te laten horen.
Als uitgangspunt gold: Stel je voor dat er geen grondwet was. Met deze omgekeerde situatie werden jongeren op een speelse manier geprikkeld om met de materie aan de gang te gaan.

Om de van de grond af!-activiteiten voor jongeren aansprekend te maken werd duidelijke taal gebruikt en werd qua vorm gekozen voor zaken waar zij zich in het dagelijks leven graag mee bezig houden. Zo werd onder de naam het Labyrint een computerspel op CD-Rom en Internet ontwikkeld. Buitenaardse wezens hebben de 23 grondrechten afgepakt en de spelers worden uitgedaagd die rechten weer terug te veroveren. Op een speelse en soms hilarische manier komt de speler erachter wat er allemaal in de grondwet staat.
Op 5 mei werd bij de start van de Nationale Viering van de Bevrijding bij het Vredespaleis in Den Haag een gedeelte van het Labyrint live gespeeld, geopend door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken H. Dijkstal.
Met Het Stembureau was van de grond af! aanwezig op alle 13 Bevrijdingsfestivals in Nederland. In een omgebouwde zee-container was in zes stemhokjes een wereld zonder grondrechten nagebootst; hier bleken de aliens er vandoor met onder andere het briefgeheim, het recht op privacy en de vrijheid van godsdienst. Na geconfronteerd te zijn met deze chaos, lieten jongeren via een stemming weten hoe ze daarover dachten: een overgrote meerderheid stemde vóór de grondwet. In augustus gingen 75 enthousiaste jongeren naar het forteiland Pampus. Ook daar was de grondwet afgeschaft en de jongeren maakten en presenteerden daar hun eigen Jongerengrondwet. Dit gebeurde in een multidisciplinaire theatervoorstelling die zich door het hele fort bewoog, eindigend bij het Pampus-monument dat vanmiddag zijn definitieve bestemming op het ministerie kreeg.
In de daarop volgende Grondwetcompetitie - een serie culturele wedstrijden - verbeeldden jongeren hun visie op een wereld zonder grondwet door middel van fotografie, schrijven, muziek maken en kleding ontwerpen.
Als klap op de vuurpijl kwamen in november alle van de grond af!-activiteiten nog een keer aan bod op De Landing: een uniek spektakel in de Tweede Kamer waar ongeveer 2000 jongeren bijeen waren om muziek te maken, te discussiëren, te dansen, mee te doen met de Grondwetcompetitie, te internetten enzovoorts enzovoorts.

Om het succesvolle project definitief af te sluiten en tevens inzichtelijk voor het nageslacht te maken, is het gedocumenteerd in een stripboek, getiteld ‘de gestolen grondwet'.
Nu gebleken is dat jongeren grote waarde aan de grondwet hechten, waren de buitenaardse wezens bereid de door hun op 5 mei ‘gestolen grondwet' terug te geven.
Overtuigd door de mening van jongeren, boden zij het vanmiddag zelf aan de bewindspersonen van BZK aan.

Noot voor redacties