Internationale werkconferentie 'Veilig betalen op internet'

Partij van de Arbeid

Internationale werkconferentie 'Veilig betalen op internet'

26 maart 1999 PvdA-Eurodelegatie

Op verzoek van het Europees Parlement heeft het Instituut voor Toekomststudies in Sevilla een brede studie uitgevoerd over de toekomst van het elektronisch betalen. Wereldwijd droegen meer dan 500 experts aan deze studie bij, waaronder Fed-president Alan Greenspan, vertegenwoordigers van centrale banken van Australië, Nieuw-Zeeland en van particuliere banken en bankverenigingen, (credit)card-organisaties, technologie-leveranciers zoals IBM en Bull en E-commerce-gebruikers en -aanbieders.

Volgens PvdA-Europarlementariër Alman Metten, die de aanzet tot de studie heeft gegeven en het voorwoord schreef, kan veilig en beschermd elektronisch betalen op Internet zich ontwikkelen tot een goed en gratis alternatief voor het girale, grens-overschrijdende betalen. De studie geeft onder meer antwoorden op vragen als: waardoor wordt de groei van elektronisch betalen belemmerd, wie mag elektronisch geld uitgeven en hoe beïnvloedt dat de effectiviteit van het monetair beleid?

Een werkconferentie over de deze studie vindt plaats op woensdag 31 maart a.s. van 10.30 tot 16.30 uur in het Trippenhuis van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW), Kloveniersburgwal 29 in Amsterdam.
Deskundigen uit de hele wereld nemen aan de conferentie deel. De voertaal is Engels.

Journalisten, die de conferentie willen bijwonen of de studie willen ontvangen, kunnen contact opnemen met het kantoor van Alman Metten 023-525 1977.