EnergieNed verwacht weinig marktwerking van nieuwe Gaswet

Datum nieuwsfeit: 31-03-1999

EnergieNed verwacht weinig marktwerking van nieuwe Gaswet

EnergieNed verwacht weinig marktwerking van de nieuwe Gaswet. De energiebedrijven blijven tot 2007 gebonden aan hun langjarige contracten met Gasunie en het merendeel van de klanten blijft gebonden aan hun leverancier. Omdat er weinig verandert is het merkwaardig de energiebedrijven - als enige in de gehele keten - te confronteren met een efficiencykorting. Deze korting levert bovendien de klant nauwelijks prijsvoordeel op. Zo laat EnergieNed in een eerste reactie weten op de ontwerp-Gaswet die de minister van Economische Zaken vandaag aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.

De Gaswet geeft in een overgangsperiode tot 2007 gefaseerd keuzevrijheid aan alle klantengroepen. Klanten die nog geen keuzevrijheid hebben - zogeheten beschermde afnemers - worden beschermd door toezicht. De minister beoogt met de wet marktwerking en prijsdalingen te realiseren. Volgens EnergieNed zal dit echter niet het geval zijn, omdat er weinig aan de huidige situatie verandert. Omdat het kabinet de eigen inkomsten uit de gasreserves veilig wil stellen blijven de energiebedrijven voor hun inkoop van gas voorlopig aangewezen op de Gasunie.

Binnenlands geen concurrentie

Op dit moment leveren de energiebedrijven circa 55% van het gas in Nederland; 84% daarvan betreft leveringen aan beschermde afnemers. Omdat de energiebedrijven voor de levering gedurende de overgangsperiode zijn gebonden aan hun inkoopcontracten met Gasunie, zijn er geen substantiële prijsdalingen te verwachten aan de inkoopzijde. Energiebedrijven zullen daarom hun klanten - beschermd of vrij - geen substantiële prijsverlagingen in het vooruitzicht kunnen stellen. Van concurrentie tussen de Nederlandse energiebedrijven zal evenmin nauwelijks sprake zijn, omdat Gasunie - als dominante marktpartij - er aan gehouden is gelijkwaardige afnemers onder dezelfde condities gas aan te bieden, aldus EnergieNed.

Marginale prijsdaling

Toch stelt de minister de beschermde afnemers prijsdalingen in het vooruitzicht. Uitsluitend de energiebedrijven worden hier echter op aangesproken, terwijl zij er een zeer beperkte invloed op hebben. Circa 80% van de huidige kleinverbruikerstarieven bestaat uit belastingen (33%) en inkoopkosten (48%). De distributiekosten bedragen circa 19%; ongeveer de helft bestaat daarvan bestaat uit vaste kapitaallasten en is dus niet beïnvloedbaar. Slechts 9 à 10 procent van de totale kosten kan door efficiencyverbetering worden beïnvloed. Dit heeft een marginaal effect op de tarieven.

Bij een gasprijs van 60 cent per kubieke meter bedragen de beïnvloedbare distributiekosten 6 cent en leidt een zeer forse efficiencyverbetering van 10% tot een prijsdaling van slechts 0,6 cent. Voor een huishouden met een gemiddeld gasverbruik van 2000 kubieke meter is dat 12 gulden op jaarbasis, aldus EnergieNed. Daarbij dient nog te worden bedacht dat de energiebedrijven de afgelopen jaren al zeer ingrijpende efficiencyverbeteringen hebben gerealiseerd.

Internationalisatie ondergewaardeerd

Net als bij de Elektriciteitswet wordt de positie van de energiedistributiebedrijven in internationaal opzicht ondergewaardeerd. Gegeven het feit dat de energiebedrijven allen zijn aangewezen op Gasunie zal de concurrentie vooral komen van aanbieders uit het buitenland. Buitenlandse aanbieders beschikken over een (inkoop)volume dat vele malen groter is dan van een gemiddeld Nederlands energiebedrijf. De Nederlandse energiedistributiebedrijven zijn daarbij in een extra nadelige positie omdat zij geen alternatieve inkoopmogelijkheden hebben.

Noot voor redacties