Overleg cao-hbo vastgelopen, bonden bereiden acties voor

Datum nieuwsfeit: 31-03-1999
Algemene Onderwijsbond

Laatste wijziging :31-03-99

Bonden bereiden acties voor

Overleg cao-hbo vastgelopen

Het overleg tussen de onderwijsbonden en de HBO-raad over een nieuwe cao is 29 maart vastgelopen. Een nieuw salarisbod van de werkgevers - in hun ogen een substantiële stap - is voor de bonden absoluut onvoldoende. Er worden nu acties voorbereid. Het eerste bod van de HBO-raad werd op 17 maart gedaan. Voor een éénjarige cao, lopend tot 31 december 1999, werd per 1 juli een salarisverhoging van 1,75 procent in het vooruitzicht gesteld. Gemiddeld per maand is dat 0,87 procent. Voor een eindejaarsuitkering zou 0,5 procent beschikbaar zijn, maar het zou per hogeschool ook gebruikt kunnen worden voor behoud van werkgelegenheid. Het nieuwe bod betreft een cao van anderhalf jaar, tot 1 juli 2000. De salarisverhoging per 1 juli stijgt naar twee procent, gemiddeld per maand is dat een procent. De bonden vinden een verbetering van 0,13 procentpunt per maand niet bepaald een substanti‰le stap vooruit. De formulering over de eindejaarsuitkering is even dubbelzinnig gebleven als in het oude bod.

Per 1 juni wil de HBO-raad de salarissen nog eens met 0,5 procent verhogen, een effect in de eerste maanden van 2000 van gemiddeld 0,08 procent. Ook valt nog te melden dat de werkgevers niets zien in het verlangen van de ACOP (AOb en ABVAKABO-FNV) tot het leggen van een vloer in het salaris. Tevens geeft de HBO-raad aan dat er op het gebied van emplooibaarheid en flexibiliteit veel moet veranderen. De normfuncties moeten worden vervangen door voorbeeldfuncties. De werkgevers willen de cao zoveel mogelijk uitkleden door onderwerpen te verschuiven naar het lokale niveau. Dit zou bijvoorbeeld moeten gebeuren met de verhuiskostenregeling. Ook de vakantieregeling is weer ter discussie gesteld. Het aantal 'echte' vrije dagen zou terug gebracht moeten worden tot 22. Andere vrije dagen zijn dan 'in te roosteren niet-werkdagen'. De werkdruk is volgens de werkgevers voor een deel subjectieve beleving, waaraan via onderzoek iets gedaan moet worden. Het onderzoek naar functiewaardering en beloningsstructuur dat al in de lopende cao is aangekondigd, maar nog niet is begonnen, zou in november van dit jaar afgerond moeten zijn. Volgens de bonden een onhaalbaar streven.

Nu het overleg is vastgelopen, bereiden de gezamenlijke onderwijsbonden acties voor. Op 8 april worden kaderleden bijeengeroepen voor een bijeenkomst. Daar zal een ultimatum aan de HBO-raad worden gesteld dat 20 april afloopt. Als er dan geen onderhandelbaar bod ligt volgen prikacties in de week van 26-29 april. Eventuele stakingen zijn voorzien na 10 mei. Via Het Onderwijsblad of ledenbrieven houden we u van de ontwikkelingen op de hoogte. Vanzelfsprekend rekenen we op uw betrokkenheid, als het zover komt dat de leden worden opgeroepen tot actie.

Namens het hoofdbestuur, Martin Knoop