VWS manifesteert de 18 zorgvernieuwingsregio’s in Nederland

Datum nieuwsfeit: 31-03-1999

Nieuwsflits 03/99

Bijeenkomst 18 zorgvernieuwingsregio’s

Op 31 maart organiseert het Trimbos-instituut samen met GGZ Nederland in opdracht van het ministerie van VWS een manifestatie voor de 18 zorgvernieuwingsregio’s in Nederland.

Op 11 juni 1997 verleende minister Borst aan 14 regio's het predikaat zorgvernieuwingsregio. Later kregen nog vier regio's dit predikaat. Van de 18 regio's werd verwacht dat ze voldeden aan criteria die het Landelijk Overleg Zorgvernieuwing had opgesteld. Deze criteria betreffen zowel de organisatie en de randvoorwaarden als de inhoud van de zorg. Met de manifestatie op 31 maart sluit het ministerie van VWS de stimuleringsperiode voor zorgvernieuwingsregio's af en draagt de fakkel over aan GGZ Nederland. Aan het eind van de manifestatie zal minister Borst terugblikken en vooruitzien op de zorgvernieuwing in de GGZ. Daarna zal Goof van Gemert van GGZ Nederland aangeven hoe de GGZ-vereniging met het zorgontwikkelingsbeleid wil doorgaan. Hoe de zorgontwikkeling in een aantal zorgvernieuwingsregio's heeft uitgepakt wordt door Pink van Veen belicht. Zij vertelt over de resultaten van audits in zes regio's. Tijdens de manifestatie wordt stilgestaan bij vier zorginhoudelijke en organisatorische onderwerpen die bij zorgontwikkeling belangrijk waren en zijn. Dit gebeurt in vier discussierondes, voorafgegaan door korte inleidingen. De vier discussieonderwerpen zijn:

* Regionale GGZ in het maatschappelijk krachtenveld, met als thema's: GGZ-monopolies en de veranderende vraag naar geestelijke gezondheidszorg in de samenleving, de rol van de GGZ in de (lokale) maatschappelijke discussie, maatschappelijk ondernemerschap, centrale sturing versus decentralisatie van de zorg.

* De winst van vijf jaar zorgvernieuwing, met als thema’s: de voor- en nadelen van extramuralisering en ambulantisering voor de cliënt, en de aansluiting bij maatschappelijke vragen.

* De essentie van zorgvernieuwing, met als thema: de hulpverlener/behandelaar in spagaat: tussen het belang van de positie van de cliënt in de behandeling versus het belang van rationalisering en verantwoording van het professionele handelen.

* Het strategisch perspectief voor de GGZ in het licht van de beleidsvisie GGZ, die minister Borst eind 1998 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. Tijdens de manifestatie krijgen de zorgvernieuwingsregio's de gelegenheid zich in een markt te presenteren. Voor inschrijvingen: Steven Aarts telefoon (030) 297 11 18.

Gee de Wilde (030) 297 11 00

Nieuwsflits 03/99
03|99 Nummer 3, maart 1999

Colofon

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk landelijk kenniscentrum met als doel de geestelijke gezondheid van mensen te bevorderen.

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction

Da Costakade 45
Postbus 725 3500 AS Utrecht
Telefoon (030) 297 11 00