Start mobiele datacommunicatie politie-auto's

Datum nieuwsfeit: 01-04-1999

Dinsdag 30 Maart

LANDELIJKE PRIMEUR VOOR POLITIEAUTO'S IN DE LEIJGRAAF

In het politiedistrict de Leijgraaf vindt donderdag 1 april a.s. de officiele start plaats van de mobiele datacommunicatie. Vanaf die dag rijden in het district acht opvallende politie-auto's rond voorzien van terminal en toetsenbord. Agenten kunnen vanaf dat moment op iedere lokatie binnen het district de identiteit van personen en kentekens opvragen zonder dat daarbij de regionale meldkamer wordt ingeschakeld. Daarnaast kan ook het register van het Centraal Bureau Afgifte Rijvaardigheidsbewijzen geraadpleegd worden en is er een mogelijkheid van informatie tussen de meldkamer en de met datacommunicatie uitgeruste voertuigen op straat.

Met deze uitrusting heeft het district een landelijke primeur. Zo heeft de geheel vernieuwde apparatuur onder andere een mobiele-data-koffer. Dit is een koffer met een ingebouwd notebook, printer en modem. Nieuw hierbij is een sterk power managementsysteem dat ervoor zorgt dat de koffer bij een te lage accuspanning uitgeschakeld wordt. Ook zijn enkele voertuigen voorzien van een display met een zwanenhalsconstructie, dit zijn schermen die middenvoor op het dashboard zijn gemonteerd en die speciaal bestemd zijn voor de eenmenssurveillance. Mobiele datacommunicatie wordt in de Leijgraaf ingezet voor alle dagelijkse werkzaamheden, maar ook bij grootscheepse acties en controles is het een prima communicatiemiddel dat ingezet kan worden. De eerste ervaringen zijn zeer positief. Op termijn wordt bekeken of er een mogelijkheid bestaat om met de mobiele datacommunicatie op lokatie een aangifte op te nemen.

Korpschef van Hoorn zal donderdagmiddag om 15.00 uur het officiele startsein geven van de mobiele datacommunicatie. U bent van harte welkom op deze feestelijke bijeenkomst, waarbij u tevens diverse presentaties ervan kunt bijwonen. De bijeenkomst is in het politiebureau aan het Stadhuisplein 4 in Veghel, de ontvangst is vanaf 14.30 uur.