Commerciële taken KNMI naar nieuw weerbedrijf

Datum nieuwsfeit: 01-04-1999

30 maart 1999

Commerciële taken KNMI naar nieuw weerbedrijf

Donderdag tekent de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Monique de Vries de notariële akte, waarin is vastgelegd dat de commerciële activiteiten van het KNMI worden ondergebracht bij BV Weerbureau HWS (Holland Weer Services), een privaat bedrijf in Soest.

Weerbureau HWS bedient zijn klanten met op maat gesneden weersverwachtingen zoals weersinformatie voor het maritiem bedrijfsleven en telefonische weerberichten. Andere doelgroepen zijn: agrarische sector, watersporters, bouwondernemingen, gladheidsbestrijders, media etc. Persoonlijk contact met de meteoroloog is 24 uur per dag mogelijk. Door gebruik te maken van beschikbare informatie van het KNMI, conform de vergoeding die daarvoor geldt, is Weerbureau HWS in staat een goede weersverwachting te leveren.

Het KNMI richt zich als het nationale kennisinstituut op het gebied van weer, klimaat en seismologie volledig op zijn publieke taken. Daartoe horen algemene weersverwachtingen en waarschuwingen voor gevaarlijke weersomstandigheden, monitoren van het klimaat, het inwinnen van meteorologische data en de infrastructuur die daarvoor nodig is, modelontwikkeling, luchtvaartmeteorologie en wetenschappelijk onderzoek op het gebied van weer, klimaat en seismologie.

Het besluit tot de ontvlechting is twee jaar geleden genomen door de Minister van Verkeer en Waterstaat, die politiek verantwoordelijk is voor het agentschap KNMI. Dit op grond van het rapport "Markt en Overheid" van de Werkgroep Cohen, waarin wordt geadviseerd de commerciële activiteiten bij de overheid te beëindigen.

De afgelopen periode zijn de plannen besproken met de weerproviders en marktpartijen. De gegevens, die het KNMI op grond van zijn overheidstaak beschikbaar stelt aan de private sector, zijn opgenomen in een catalogus. De taken van het KNMI, nu nog vastgelegd in een Koninklijk Besluit, worden in een wettelijk kader geplaatst en ondergebracht in een nieuwe Wet op het KNMI. Ook de beschikbaarstelling van gegevens wordt in de wet geregeld. Verder wordt vastgelegd dat het KNMI de door de overheid aangewezen instantie is voor het uitbrengen van waarschuwingen bij levensbedreigende of maatschappij ontwrichtende weersituaties. Tot slot wordt de positie van het KNMI als wetenschappelijk onderzoeksinstituut in de wet verankerd.

* Commerciële activiteiten KNMI geprivatiseerd (persbericht 11 december 1997)

* Het Wageningse weer komt ook uit De Bilt (artikel Jos Steehouder, Utrechts Nieuwsblad)

* Particuliere weerbedrijven in Nederland

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

KNMI persvoorlichting: Harry Geurts of Monique Somers, 030-22 06 317

Weerbureau HWS: Jan Dekker, 035-60 39 007

Voorlichting Ministerie van Verkeer en Waterstaat: Henk Houtman, 070-351 61 00.