Examens Veiligheidsadviseur Vervoer Gevaarlijke Stoffen

Datum nieuwsfeit: 01-04-1999

Examinering voor vereiste diploma Beveiligheidsadviseur van start

SEV start met Examens Veiligheidsadviseur Vervoer Gevaarlijke Stoffen

Sinds begin april 1999 worden de eerste examens Veiligheidsadviseur Vervoer Gevaarlijke Stoffen afgenomen. De Stichting Exameninstituut Veiligheidsadviseur (SEV) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de examens. Voor de uitvoering heeft SEV afspraken gemaakt met de stichtingen EVL en Logex. Om de functie van Veiligheidsadviseur in een bedrijf te mogen uitoefenen, is een diploma vereist. Volgens de Europese richtlijn 96/35/EG zijn ondernemingen die gevaarlijke stoffen vervoeren, laden of lossen per 1 januari 2000 verplicht om over een Veiligheidsadviseur te beschikken. De examens bestaan uit een algemeen deel en een specifiek deel voor elke vervoersmodaliteit (weg, binnenwater en spoor).

Een groot deel van de ondernemingen die transporten uitvoeren die onder het ADR, RID en ADNR vallen, zijn verplicht over een Veiligheidsadviseur te beschikken. De Veiligheidsadviseur past in het idee van de overheid om haar verantwoordelijkheid voor de openbare veiligheid samen met het betrokken bedrijfsleven waar te maken. De Europese richtlijn voor vervoer van gevaarlijke stoffen stelt geen eisen aan de opleiding voor Veiligheidsadviseur; wel moet de aankomend adviseur een examen bij de SEV afleggen om het vereiste diploma te behalen.

Examinering en tarieven

Het examen Veiligheidsadviseur kan naar keuze worden afgelegd voor het algemene deel, aangevuld met één, twee of drie modaliteiten. De kandidaat legt een 'open boek examen' af en wordt getoetst op zijn kennis van onder andere het ADR, RID en ADNR. Hierbij wordt rekening gehouden met de te verrichten taken. Het examen is vijf jaar geldig binnen alle Europese lidstaten.

Voor nadere informatie over het examen, zoals aanmelding, examendata en examenplaatsen, kunt u contact opnemen met de volgende personen van EVL en Logex:

Stichting Examenbureau Vervoer en Logistiek

t.a.v. Wiedya Hanoeman

2400 AS Alphen aan den Rijn

tel.: 0172 - 469777

e-mail: (w.hanoeman@evl.nl) Stichting Logex

t.a.v. Linda Keller

2700 AJ Zoetermeer

tel.: 079 - 3467346

De examentarieven zijn als volgt:

• 1 modaliteit : ƒ 225,-

• 2 modaliteiten : ƒ 250,-

• 3 modaliteiten : ƒ 275,-

©1999 - De Meern Nieuwe Media B.V.