America Online en Sun maken productstrategie bekend

Lammers van Toorenburg PR

Ward van Beek: 030 6565 070

E-mail: (ward@lvtpr.nl)

Alliantie biedt complete productportfolio van E-Commerce-software

New York/Amersfoort/Nieuwegein, 31 maart 1999 - America Online, Inc. (NYSE: AOL), 's werelds grootste aanbieder van Internet-diensten, en Sun Microsystems, Inc. (NASDAQ: SUNW) hebben vandaag meer details bekend gemaakt over hun strategische samenwerking, bekend als de Sun-Netscape Alliance.

In deze eerste aankondiging hebben de bedrijven hun productstrategie toegelicht op het gebied van E-commerce-infrastructuur en applicatiesoftware, plus de organisatiestructuur op het gebied van verkoop en ondersteuning. De bedrijven gaan een gezamenlijke productlijn ontwikkelen die in het eerste kwartaal van 2000 op de markt komt. De volledige reeks producten zal beschikbaar zijn op diverse platforms. De gezamenlijke verkoopstaf voor deze producten zal ruim 500 mensen sterk zijn.

Chief Operating Officer van Sun Microsystems, Ed Zander, gaf aan dat dit de eerste complete multiplatform E-commerce-oplossing wordt die het voor ondernemingen sneller mogelijk maakt om deel te nemen in de zogenaamde Net Economy. "De vandaag geannonceerde strategie is een goede illustratie van de natuurlijke synergie tussen Sun en Netscape én geeft de kracht aan van de expertise en het marktbereik van America Online op de consumentenmarkt."

"Het is vrijwel onmogelijk om drie bedrijven te vinden die met elkaar meer hebben bijgedragen aan de groei en het succes van het Internet dan juist deze drie", aldus Mark Tolliver, President en General Manager van de Sun-Netscape Alliantie. "Door het combineren van de drie sterktes is de alliantie uitstekend gepositioneerd voor het op een hoger plan brengen van de Net Economy."

Producten en diensten

De productportfolio van de alliantie voorziet klanten van een zeer schaalbare en geïntegreerde suite van kant-en-klare E-commerce-applicaties. Producten zullen beschikbaar komen op de meest populaire platforms, waaronder HP, IBM, Linux, Windows NT and Sun.

De infrastructuur-productportfolio omvat: messaging (e-mail) en gezamenlijke kalender, collaboration, web, application, directory (network phone book) en certificate (security) servers. Enterprise Service Providers, Internet Service Providers en Mega Portals eisen allemaal de betrouwbaarheid, beschikbaarheid en kracht zoals die in de producten van de alliantie beschikbaar zijn. Tolliver: "Op dezelfde manier als de kant-en-klare applicaties van ERP-leveranciers als QAD, SAP en Oracle de groei van de ERP-markt hebben versneld zo zullen kant-en-klare E-commerce-applicaties de groei van de Net Economy versnellen. De alliantie biedt een suite van kant-en-klare applicaties, waaronder inkoop, verkoop en facturering. De producten maken het voor ondernemingen mogelijk om hun meest lucratieve activiteiten online te brengen en te integreren met hun bestaande ERP-toepassingen. Ze kunnen zo hun kosten snel verlagen en hun snelheid en efficiency vergroten."

De alliantie maakte verder een aantal strategische keuzes en een road-map voor de nieuwe producten bekend. Op het gebied van messaging en collaboration zal er nog één additionele release komen van zowel de Sun- als Netscape-producten. Het eerste gezamenlijke product komt beschikbaar in het eerste kwartaal van 2000. Voor haar directory-, security- en managementservers zal de alliantie Netscapes directory-product gaan gebruiken, verrijkt met een aantal technologieën van Sun. "Door onze sterk gelijkende visie op het '.commen' van de maatschappij konden we het snel eens worden over de aan te bieden producten, maar onze eerste prioriteit lag evenwel bij onze bestaande klanten", zo benadrukt Tolliver.

Op het gebied van de applicatieservers is de alliantie al heel ver met de release van nieuwe versies van de producten van beide partners (Sunís NetDynamics-applicatieserver werd op 10 maart aangekondigd, Netscapes applicatieserver volgt later dit jaar). Ook hier komt het eerste gezamenlijke product begin 2000.

Zoals al eerder aangekondigd, zullen toekomstige releases van de Netscape Communicator-producten worden ontwikkeld door America Online. Tegelijkertijd kondigde Sun een '50-City Worldwide Seminar Serie' aan, bedoeld voor klanten die meer willen weten over het '.commen' van hun onderneming. De 'Get The .com Advantage' Roadshow begint in mei van dit jaar en zal tot midden volgend jaar voortduren.

Netscape

Netscape Communications is een vooraanstaande leverancier van software en diensten voor organisaties die de manier waarop zij klanten werven en binden willen aanpassen aan de zich nu ontwikkelende Net Economy. De organisatie levert een volledig pakket enterprise software oplossingen, diensten en een vooraanstaande portal website die organisaties in staat stellen om Internet applicaties aan te schaffen, te ontwikkelen of uit te besteden om daarmee hun omzet te vergroten, hun customer loyalty te vergroten en de kosteneffectiviteit van hun organisatie te verbeteren. Het hoofdkantoor van de onlangs door America Online Inc. overgenomen Netscape Communications Corporation is gevestigd in Mountain View, Californië.

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc. Alle overige genoemde merknamen zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

[Service, Support & Training]

copyright © 1999 sun microsystems nederland bv, amersfoort. alle rechten voorbehouden.